Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

505 TBB Dergisi 2019 (145) Seda KALEM nı sürdüren Çağrı Avukatlar Grubu da İslami kesime ve özellikle de Refah Partisine (RP) yakın bir oluşum olarak bilinir. Nitekim 1994 se- çimlerine gelindiğinde Turgut Kazan açıkça yargıda Refah Partililerin “ayak seslerine” vurgu yaptığı bir kampanya yürütürken, gene ÇAG adayı olan rakibi Yücel Sayman da son dönemde atanan hâkim ve sav- cıların çoğunluğunun imam hatip kökenli olduğuna dikkat çekmiş- tir. 29 Çağrı Avukatlar Grubu bu yakınlığı açıkça hiçbir zaman kabul etmemiş ve hatta 1996 seçimlerinde grubun başkan adayı Necati Cey- lan da RP adayı olarak anılmaktan rahatsız olduğunu özellikle belirt- miştir. 30 Ancak özellikle türbanlı avukatlar konusundaki mücadeleleri grubun siyasal İslam ideolojisinin temsilcisi olduğuna dair iddiaları tetiklemiştir. Nitekim 1996 genel kurulu ilk kez türbanlı avukatların da katıldığı seçim olarak tarihe geçmiştir. 28 Şubat süreci ve siyasal İslam’ın her alanda yükselişi Baro içinde- ki gruplaşmalarda sadece muhalefeti değil hâkim grup olan ÇAG’ı da önemli derecede etkilemiştir. ÇAG yönetimindeki Baro’nun genel ola- rak siyasal İslam’a karşı ılımlı tavrı ve özellikle de 1996-1998 dönemle- rinde Baro başkanlığı yapan Yücel Sayman’ın türbana karşı özgürlük- çü yaklaşımı, ÇAG içindeki huzursuzluğu tetiklemiştir. 1 998 yılında yönetimde görev alan dört avukatın Sayman’ın “laiklik ilkesinin ze- delenmesine yol açacak eylem ve davranışlara” karşı yeterli duyarlı- ğı göstermediğini ileri sürerek istifa etmesi de bu huzursuzluğun ilk göstergesidir. Aralarında Baro Başkan Yardımcısı Kani Ekşioğlu’nun da bulunduğu avukatların özellikle türban meselesine yeterince tepki verilmediğine ve “cumhuriyetin temel niteliklerinin tahribine yönelik siyasi amaçlı gösteri, eylem ve girişimlere” hoşgörülü yaklaşıldığına yönelik eleştirileri bu istifaların temelini oluşturmuştur. Nitekim 1998 seçimlerinde, ÇAG’ın Yücel Sayman’a karşı yarışan diğer adayı Müşür Kaya Canpolat da seçimlerin “laikliği savunanlarla, karşı çıkanlar ara- sında” olacağını söyledikten sonra Sayman’ı da türban konusundaki tutumundan ötürü laiklik karşıtları arasında saymıştır. 31 29 “Barolarda Sandık Başı”, Milliyet, 19 Ekim 1994, Erişim adresi: http://gazetearsi- vi.milliyet.com.tr/ (20.02.2019). 30 “Baro’da Çağdaş Avukatlar Kazandı”, Milliyet, 16 Ekim 1996, Erişim adresi: http://gazetearsivi.milliyet.com.tr / (20.02.2019). 31 “Baro’da Türban Tartışması”, Milliyet, 24 Ekim 1998, Erişim adresi: http://gaze- tearsivi.milliyet.com.tr/ (20.02.2019).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1