Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

54 2017 Tarihli Anayasa Değişikliği Sonrasında Yasama - Yürütme İlişkileri series of multidimensional and content-rich discussions. However, it would be fair to claim that the 2017 constitutional amendments in Turkey were not preceded by such discussions and the necessary preparatory work for a system change was missing from the agen- da. In this study, the rationale behind the 2017 amendments and the fundamental of the new governmental system will be discussed with special reference to the relevant conceptual framework and several shortcomings of the new system in terms of legislative-exe- cutive relations will be addressed. Keywords: 2017 Constitutional Amendments, President of Republic Governmental System, Legislative-Executive Relations, Checks and Balances Problem I. Giriş 16 Nisan 2017 günü yapılan halkoylamasında kabul edilen anaya- sa değişikliği paketinin özü; “Cumhurbaşkanlığı Sistemi” olarak ad- landırılan yeni bir hükümet sistemine geçişti. Bu bağlamda, bir yandan Anayasa’nın pek çok maddesinde kapsamlı değişiklikler yapılırken, diğer yandan da çok sayıda maddenin tümüyle ilga edildiği görüldü. Bununla birlikte, hükümet sistemi değişikliğinin yalnızca Anayasa hükümlerinin değiştirilmesiyle tamamlanabilecek bir süreç olmadığı da bilinmektedir. Zira gerek kanunî düzenlemeler evreninde, gerekse idarî düzenleyici işlemler seviyesinde yer alan ve değiştirilmesi veya uyarlanması gereken pek çok mevzuat hükmünün varlığına ek olarak; yıllar içinde yerleşmiş ve terk edilmesi kolay olmayan idarî alışkanlık- ların da böylesine geniş kapsamlı bir dönüşümü ciddî ölçüde güçleş- tireceği açıktır. Bu durum, hükümet sistemi değişikliği gibi önemli bir kararın, an- cak konuyla ilgili çok boyutlu ve içerik açısından zengin tartışmaların ardından alınmasında büyük fayda olacağını ortaya koymaktadır. Da- hası, bir kez böyle bir karar alındıktan sonra da, benimsenen yeni siste- me geçiş için yapılması gereken hazırlık çalışmalarının ciddî bir zaman alması kaçınılmazdır. Bu bağlamda, Anayasa değişikliğine ilişkin 6771 sayılı Kanun’un 18. maddesiyle kabul edilen değişikliklerin, “yürür- lük takviminin” birkaç alt bölüme ayrılmış olmasının ve maddelerin önemli bir bölümünün; “…birlikte yapılacak olan ilk Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri sonucunda Cumhurbaşkanı’nın göre- ve başladığı…” tarihte yürürlüğe gireceğinin kararlaştırılmış olmasının, en azından gerekli teknik hazırlık çalışmalarının yapılabilmesi açısın-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1