Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

65 TBB Dergisi 2019 (145) Levent GÖNENÇ / Ali Ersoy KONTACI a. Cumhurbaşkanı ile TBMM’nin Görev Sürelerinin Eşitlenmesi Yapılan değişiklikler kapsamında, 1982 Anayasası’nın orijinal metninde 5 yıl olan ve 2007 yılında 4 yıla indirilen TBMM’nin seçim dönemi, yeniden 5 yıla çıkarılmış bulunmaktadır. Aslında bu tercihin, 2007 yılında yapılan ve Cumhurbaşkanı’nın doğrudan halk tarafından seçilmesini öngören değişikliğin uzantısı veya tamamlayıcısı olarak değerlendirilmesi mümkündür. Zira anılan değişikliğin sonucu olarak, seçmenlerin hem TBMM Üyeleri’ni hem de Cumhurbaşkanı’nı seçmek üzere “iki sandıkta” oy kullanmaya baş- lamalarıyla birlikte, 1982 Anayasası’nın kurmuş olduğu parlamenter sistem modeli zaten terk edilmişti. 2017 yılında yapılan değişiklikle birlikteyse, TBMM’nin görev süresi ile Cumhurbaşkanı’nın görev sü- resi eşitlenirken; her iki organın seçiminin de aynı tarihte yapılması yöntemi benimsenmiş oldu. Saf Parlamenter Sistem Başkanlı Parlamenter Sistem Yarı başkanlık Sistemi Saf Başkanlık Sistemi Süper Başkanlık Sistemi Tek sandık (Halk sadece parlamentoyu seçer) + İki sandık (Halk parlamentoyu, hem devlet başkanını seçer) + + + + Tablo-4: Hükümet Sistemlerinde Yürütme Organının Meşruiyet Temeli TBMM seçimleri ve Cumhurbaşkanlığı seçiminin aynı günde ya- pılmasını ve TBMM ile Cumhurbaşkanı’nın 5 yıllık eşit bir süre için seçilmesini öngören bu son düzenlemenin, sistem üzerinde doğurması muhtemel etkiler yönünden ayrıca değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu kapsamda; getirilen yeni düzenlemenin, aynı gün yapılacak seçim- Journal of International and European Law, Vol. 25, No. 68 (2008), s. 18-35; “Siyasî İstikrar Temelli Koalisyon Eleştirileri: Anayasa Hukuku Açısından Ampirik bir Analiz”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi , Sayı 123 (2016), s. 33-58; “Parlamenter Sis- temden Kopuş ve Sonrası: Karşılaştırmalı Gözlemler ve Bazı Değerlendirmeler” Türkiye Barolar Birliği Dergisi , Sayı 133 (2017), s. 11-60.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1