Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

74 2017 Tarihli Anayasa Değişikliği Sonrasında Yasama - Yürütme İlişkileri 1. CBK’ler her konuda değil, ancak “yürütme yetkisi”ne ilişkin ko- nularda çıkarılabilecektir. 2. Sosyal ve ekonomik hak ve ödevler CBK’ler ile “düzenlenebile- cek”, ancak “sınırlanamayacaktır”. 3. Kişinin hak ve ödevleri ile siyasî hak ve ödevlerin ise, CBK ile dü- zenlenmesi ve dolayısıyla sınırlanması mümkün değildir. 4. Anayasa’da “münhasıran” kanunla düzenlenmesi öngörülen ve kanunda açıkça düzenlenen konular CBK’ye konu olamayacaktır. 5. Aynı konuda daha sonra bir kanun çıkarılırsa, CBK hükümsüz hale gelecektir. 6. CBK ile kanunun farklı hükümler içermesi halinde, kanun hükmü uygulanacaktır. CBK’lerin bu özellikleri topluca değerlendirildiğinde, Cumhurbaşkanı’nın, Anayasa’da açıkça kanunla düzenlenmesi öngö- rülen aşağıdaki konuları CBK ile düzenleyemeyeceği sonucuna ulaşıl- maktadır: • Kamu hizmetlerinin görülmesinde verim ve uyum sağlamak amacıyla, birden çok ili içine alan merkezî idare teşkilatı kurulma- sı (AY. m. 126/son), • Mahalli idarelerin kuruluş ve görevlerine ilişkin konular (AY. m. 127), • Memurların ve diğer kamu görevlilerinin; nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri (AY. m. 128/2) ile yargılanmalarına ilişkin dü- zenlemeler (AY. m. 129/son), • Üst kademe yöneticilerinin yetiştirilme usul ve esasları (AY. m. 128/son), • Yükseköğretime ilişkin düzenlemeler (AY. m. 130), • Radyo ve televizyon istasyonların kurulması ve işletilmesine iliş- kin düzenlemeler (AY. m. 133), • Kamu Denetçiliği Kurumu (AY. m. 74/son), Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (AY. m. 133), Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Ku-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1