Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

76 2017 Tarihli Anayasa Değişikliği Sonrasında Yasama - Yürütme İlişkileri önemlisi, TBMM daha sonra üst kademe yöneticilerinin atanmalarına ilişkin usul ve esasları belirleyen bir kanun çıkarırsa, CBK hükümsüz kalacaktır. 24 Son olarak, CBK’lerin olağanüstü haller kapsamındaki etkisine de bakmakta fayda bulunmaktadır. Bu bağlamda genel olarak ifade etmek gerekir ki; olağanüstü hal rejimine ilişkin getirilen düzenle- meler de, sistem içinde Cumhurbaşkanı’nın anayasal statüsünü güç- lendirecek niteliktedir. Nitekim getirilen değişiklikler kapsamında, Anayasa’da daha önceden mevcut olan iki olağanüstü yönetim biçi- minden “sıkıyönetim” kaldırılmış, “olağanüstü hal” ise muhafaza edilmiştir. Önceki sistemde Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu tarafından ilan edilen olağanüstü hal, yeni sistemde tek başına Cumhurbaşkanı tarafından ilan edilmektedir. Bunun ya- nında, Cumhurbaşkanı olağanüstü hal süresince “Olağanüstü Cum- hurbaşkanlığı Kararnameleri” çıkarabilmektedir. Bu kararnamelerin önceden Anayasamız’da mevcut olan ve anayasa hukuku öğretisinde eleştirilen olağanüstü hal kanun hükmünde kararnamelerinden esaslı bir farkı yoktur. Bu bağlamda en önemli fark şu hükümde karşımıza çıkmaktadır: “Savaş ve mücbir sebeplerle Türkiye Büyük Millet Meclisinin toplanamaması hariç olmak üzere; olağanüstü hal sırasında çıkarılan Cum- hurbaşkanlığı kararnameleri bir ay içerisinde Türkiye Büyük Millet Mecli- sinde görüşülür ve karara bağlanır. Aksi halde olağanüstü hallerde çıkarı- lan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden yürürlükten kalkar.” Bu hüküm, hiç kuşkusuz, anayasa hukuku tekniği açısından olumlu bir düzenleme olarak değerlendirilebilir. V. Sonuç 2007 ve 2017 yılında yapılan anayasa değişiklikleriyle birlikte, Ülkemiz’de parlamenter hükümet sistemden aşamalı biçimde kopul- duğu ve halk tarafından seçilen Cumhurbaşkanı’nın sistem içindeki rolünün gittikçe attırıldığı bir anayasal modele doğru geçiş yapıldığı görülmektedir. Bu bağlamda, 1982 Anayasası’nın ilk şeklinde benim- senen ve Cumhurbaşkanı’na tanınan yetkiler başta olmak üzere ana- yasal mimariye hâkim olan çeşitli tercihlerin etkisiyle “kısmen bozulmuş bir parlamenter sistem” olarak nitelendirilebilecek olan hükümet siste- 24 Bu örnek ve bu konudaki diğer değerlendirmeler için bkz. Ardıçoğlu (2017), s. 44.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1