Türkiye Barolar Birliği Dergisi 145.Sayı

89 TBB Dergisi 2019 (145) Nabi ÖZALP edilmesi, hem de haksız davaların önlenmesi amacına yönelik oldu- ğu halde; koruma tedbirlerinden kaynaklanan tazminatı düzenleyen CMK’nın 141 ve devamı maddeleri toplumyararına yapılan soruşturma ve kovuşturma ile açılan ceza davası sonucu bireyin zarar görmesi du- rumunda zararın tazminini öncelikle devletin yükümlenmesi gereği ve amacına yöneliktir. 27 Her iki kurumun amacı, kaynağı, koşulları, yargı- lama mercii, yargılama usulleri farklı olup, aralarında özel kanun-genel kanun veya önceki kanun-sonraki kanun ilişkisi bulunmamaktadır. 28 Bu nedenle 6545 sayılı Kanun’un 86. maddesi ile 5320 sayılı Kanun’a eklenen geçici 8. madde, “ Bu Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önce suç soruşturması ve kovuşturması sırasında yapılan her türlü işlem veya alınan karar nedeniyle hâkimler ve Cumhuriyet savcıları hakkında hukuk mahkeme- lerinde açılan ve hâlen derdest olan tazminat davasına ilişkin dosyalar mah- kemesince, Yargıtay incelemesinde bulunan dosyalar ise esası incelenmeksizin ilgili dairece yetkili ağır ceza mahkemesine gönderilir. Bu davalar ağır ceza mahkemelerince, Ceza Muhakemesi Kanunu’nun 141 inci ve devamı madde- leri uyarınca Devlet aleyhine yürütülmek suretiyle karara bağlanır ” şeklinde düzenlenmiş olup, yürürlüğe girdiği 28.06.2014 tarihinden önce, her iki kurumda tazminat nedeni olarak öngörülen bir koşul gerçekleşmiş ise biri diğerinin yerine geçmemekte; davacının her iki başvuru yolun- dan birine ya da ikisine başvurmasına kanuni bir engel bulunmamak- taydı. 29 Nitekim Yargıtay, bir çok kararında, “... dava dilekçesi içeriği ve iddianın ileri sürülüş biçimi bakımından, gerekçesiz olarak tutuklamanın ve tutuklamanın devamına dair verilen kararın kanunun açık hükmünün ihlal edilmek suretiyle verilmesi nedeniyle hakimin sorumluluğuna dayanıldığı; bu itibarla davanın hukuki niteliğinin, Hakimlerin sorumluluğunu düzenleyen 6100 sayılı HMK 46 ve devamı maddeleri hükümleri çerçevesinde değerlen- 27 Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 661/799; Yargıtay Hukuk Genel Kuru- lu 16.12.2011, 4-649/787 Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 14.3.2012, 4-48/133, Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı. 28 Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 5.11.2010, 557/603; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 4-649/787; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 27.10.2010, 4-553/537; Yar- gıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 4-649/787; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 661/799; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 20.10.2010, 553/537, Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı. 29 Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 24.11.2011, 4-551/598; Yargıtay Hukuk Genel Ku- rulu 05.11.2010, 557/603; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 4-649/787; Yargıtay Hukuk Genel Kurulu 16.12.2011, 661/799; Yargıtay Hukuk Genel Kuru- lu 27.10.2010, 4-553/537; Sinerji Mevzuat ve İçtihat Programı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1