Türkiye Barolar Birliği Dergisi 146.Sayı
275 TBB Dergisi 2020 (146) Nazlı Hilal DEMİR mesleğini unutabilir; ancak cinsiyetini, siyahi ya da genç/yaşlı olup olmadığını istemsiz olarak algılar ve bunları unutamayız. 18 Bu bağlamda “üç büyükler” arasından, tüm bu özelliklere sahip ve son çeyrek asırda üzerinde en çok araştırma yapılan kategori olan cin- siyetlere ilişkin stereotipler, diğer deyişle cinsiyet stereotiplerinin ise incelenen konu göz önünde bulundurulduğunda özel bir alt başlığı hak ettiği aşikârdır. I. Kurgusal Gerçeklik Örneği: (Toplumsal) Cinsiyet Stereotipleri “ … bütün işlerde kadın erkeğe göre daha zayıfça, daha güçsüzdür…” 19 (Platon) “ ... kadın, (doğal olarak) erkekten farklı olarak düşünme yeteneğini kul- lanamamaktadır ve bu nedenle yönetmeye uygun değildir; biyolojik farklılığı nedeniyle ise doğum, çocuk yetiştirme gibi özel alanla sınırlı görevleri yük- lenmelidir. Kadının görevi korumak olup erkeğin görevi ise kazanmaktır... ” 20 (Aristoteles) “ ... kadının, yaradılış açısından zayıf bir bedene sahip olması, her açıdan kadının zayıflığı ile sonuçlanacaktır...” 21 (Aquinas) “…dolayısıyla son karar yetkisi… doğal olarak daha yetenekli ve güçlü olduğundan erkeğin payına düşer…” 22 (Locke) “ . ..kadın, daha küçükken adaletsizliğe boyun eğmeyi ve kocasının hak- sızlıklarına katlanmayı öğrenmelidir. Bu nedenle, Tanrı, kadını, hırçın ve buyurgan olması için değil, nazik, zayıf, girişken ve inandırıcı olarak yarat- mıştır... ” 23 (Rousseau) (Toplumsal) Cinsiyet stereotiplerini; kadın ve erkeğin yalnızca bu gruplara ait olmalarından dolayı sahip oldukları düşünülen özellikler 18 Schneider, s.437. 19 Platon, Devlet, çev. Cenk Saraçoğlu/Veysel Ataman, Bordo Siyah Yayınları, İstan- bul 2005, 455e. 20 Aristoteles, Politika , çev. Furkan Akderin , Say Yayınları, İstanbul 2013, 1277b. 21 Thomas Aquinas, Summa Theologica, çev. Fathers of the English Dominican Pro- vince, Christian Classics, 1981, II, q.156 a.1. 22 John Locke, Hükümet Üstüne İkinci Tez, çev. Aysel Doğan, İlya Yayınları, İzmir 2010, s.82. 23 J.J.Rousseau, Emile ya da Eğitim Üzerine , çev. Yaşar Avunç, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul 2014, s.530.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1