Türkiye Barolar Birliği Dergisi 146.Sayı

39 TBB Dergisi 2020 (146) Tolga YILDIRIM hürriyetinin kullanımından kaynaklanan durumları siyasi suç kapsa- mında kabul etmek olanak dâhilindedir. Kuzu, ülkemizde şimdiye ka- dar çıkarılan afların sosyal temeli bulunmadığını, tüm özgürlüklerin kaynağı niteliğindeki düşünceyi açıklama özgürlüğünün günümüzde ülkelerin demokratik niteliğinin tespitinde en belirgin ölçüt sayıldığını ve asıl affı hak eden suçların düşünce suçları olduğunu ifade etmekte- dir. 124 Ülkemizde ifade hürriyetinin orantılılık ilkesi ve AİHM kriterle- ri hilafına sınırlanması şeklinde bir yargısal tandansın mevcut olduğu mülahaza edildiğinden, herhalde bir af çalışmasının ilk olarak kapsa- ması gereken vakıalar, ifade hürriyetinin siyasi saikler doğrultusunda kullanılmasından doğan ve demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı davalar olmalıdır. IV. 2018/2929 SAYILI KANUN TEKLİFİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ 125 A. TEKLİFİN BAŞLIĞI, AMACI VE GEREKÇESİ 1. Başlık ve Amacın Değerlendirilmesi 24 Eylül 2018 tarih ve 2018/2929 sayılı kanun teklifinin başlığı “Bazı Suçlardan Şartlı İndirim ile Tutuklu ve Hükümlülerin Salıve- rilmesine Dair Kanun Teklifi” şeklindedir. Kanun teklifinin amacı, 1. maddede şu şekilde açıklanmıştır: “Bu kanunun amacı, 19 Mayıs 2018 tarihi dâhil olmak üzere bu tarihten önce işlenen, Kanunda ayrık tu- tulanlar hariç, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile Özel Kanunlardaki suçlar yönünden tabi oldukları infaz lar” ve “nispi siyasi suçlar” olarak ikiye ayırmaktadır. Yazar; siyasi suçun ince- lenmesi bakımından sentez ve analiz metotlarının kullanıldığını, kendisinin de konuyu sentezci bakış açısıyla ele aldığını, sentezci bakış açısında siyasal suçun objektif ve sübjektif anlayışlar doğrultusunda ele alındığını belirtmektedir. Köksal Bayraktar, Siyasi Suçlar, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1982, s. 47. Tam siyasi suçlar bakımından yazar “ihlal edilen hukuki menfaat”i esas alan objektif görüşü benimserken, nispi siyasi suçların bir kısmı bakımından bu görüşünden ayrılmakta, failin saikini esas alan sübjektif görüşün göz önünde bulundurulması gerektiğini dile getirmektedir. Bayraktar, 1982, s. 102, 135. Siyasi suç kavramını açıklayan bu görüşler için bkz. Bayraktar, 1982, s. 70-135. Dolayısıyla siyasi suç- lara af getirilip getirilmemesi konusu tartışırken “siyasi suç” denilen kavramın muhtevasını ortaya çıkarmanın pek de kolay olmadığı değerlendirilmektedir. 124 Kuzu, 2001, s. 295-296. 125 Meclis’e sunulan af teklifinin tam metnine ulaşmak için bkz. EA: http://www2. tbmm.gov.tr/d27/2/2-0970.pdf, ET: 04.11.2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1