Türkiye Barolar Birliği Dergisi 146.Sayı
42 Affın Hukuki Mahiyeti ve 2018/2929 Sayılı Kanun Teklifinin Kısa Bir Değerlendirmesi Bununla birlikte gerekçede ülkemizde yıllar içinde sosyal ve eko- nomik değişiklikler meydana geldiği, zaman içinde ekonomik yapının yozlaştığı, sağlıksız kentleşme, ücret, enflasyon, kişi başına düşen gelir gibi makroekonomik değişkenlerin ve dijital yayınlarla sosyal payla- şım sitelerindeki şiddet öğelerinin suçların artmasına yol açtığı husus- ları dile getirilmiştir. Oysa Türkiye’de kişi başına düşen gelir -nam-ı diğer- “Rahşan affı”ndan bu yana artmakta olup enflasyon oranı Rah- şan affının tartışıldığı döneme göre çok daha düşük durumdadır. Do- layısıyla gerekçede “enflasyon, kişi başına düşen gelir gibi makro eko- nomik değişkenlerin suçların artmasına yol açması” ifadesiyle neyin kastedildiği tartışmaya açıktır. Öte taraftan, gerekçenin yukarıda alın- tılanan bölümünde aslında ekonomik ve sosyal değişkenlerin kötüleş- mesi kastedilmektedir. O halde, söz konusu “kötüleşme” eğilimi tersi- ne çevrilmeden, af müessesesinin işletilmesi ne kadar doğru olabilir? Bu husus da ayrı bir tartışma konusudur. Keza, sosyal ve ekonomik etmenlerin suça olan tesirinin azaltılması bakımından hangi tedbirle- rin alındığı, dijital platformlardaki şiddet öğelerinin suç işlenmesine nasıl bir etkisi olduğu hususları da cevapsız kalmıştır. Gerekçede yer verilen bir diğer husus, FETÖ/PDY mensubu hâkim ve savcıların vermiş oldukları kararların adalet mekanizmasın- da açtığı yaralardır. Bu hususta yorum yapabilmek için öncelikle top- lam hâkim/savcı sayısı ile ihraç edilen hâkim/savcı sayısının ele alın- ması gerekir. Eylül 2017 ayında Adalet Bakanı tarafından açıklanan verilere göre, 3,920 FETÖ/PDY mensubu hâkim/savcı ihraç edilmiş- tir. Aynı açıklamada toplam hâkim/savcı miktarının 16,164’e ulaştığı belirtilmiştir. 129 Toplam sayının olağanüstü hal döneminde mesleğe alınan hâkim ve savcıları da kapsadığı göz ardı edilmemekle birlikte, ihraç edilen hâkim/savcı miktarının toplam miktara oranı % 24,25’tir. Dolayısıyla ihraç edilenlerin hepsinin –ihraç işleminde olabilecek olası bir hatadan muaf biçimde- örgüt mensubu kabul etsek, ihraç edilenle- rin hepsinin ceza mahkemelerinde çalıştığını (hiçbirinin idari hâkim, icra hâkimi, sulh/asliye hukuk hâkimi vb. olmadığını) varsaysak ve -gerekçede iddia edildiği gibi- bu kişilerin verdiği kararların hepsinin örgüt stratejisi doğrultusunda alınmış yanlı ve yanlış kararlar olduğu- 129 Milliyet Haberi, “Bakan Gül: ‘3 Bin 920 Fetö Mensubu Hâkim ve Savcı İhraç Edildi’ ” , EA: http://www.milliyet.com.tr/bakan-gul-3-bin-920-feto-mensubu- hakim-istanbul-yerelhaber-2266083/, ET: 04.11.2018.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1