Türkiye Barolar Birliği Dergisi 146.Sayı

57 TBB Dergisi 2020 (146) Gökhan ALBAYRAK konusunda Birleşik Krallık’ı uyarmamasından doğan zararlardan so- rumlu olduğu belirtilmiştir. 3 Dolayısıyla ihmali eylemler de devlete at- fedilebilen davranışlardır ve belli sonuçları olabilir. 2008 yılında mey- dana gelen Nargiz Kasırgasında, Myanmar’daki yönetimin, felaketten hemen sonra kasırgadan etkilenenler için yapılan insani yardım 4 tek- liflerine rıza göstermemesi de bu bağlamda ihmali bir eylemdir. Bu ey- lem sonucunda Myanmar’ın bir sorumluluğunun olup olmadığı ulus- lararası hukuk açısından farklı yönleriyle inceleme konusu yapılmıştır. Bu çalışmada Myanmar’ın Nargiz Kasırgasından hemen sonra insani yardımlara keyfi olarak rıza göstermemesi sorunu, Myanmar’ın insan hakları yükümlülükleri açısından ve özelikle Uluslararası Hukuk Ko- misyonu tarafından hazırlanan “Afet Olaylarında Kişilerin Korunması Hakkında Taslak Maddeler” 5 ( Draft Articles on the Protection of Persons in the Event of Disasters ) çerçevesinde incelenecektir. Sözü edilen taslak maddeler, bir yumuşak hukuk kaynağı teşkil etmekle beraber, belgede ortaya konulan meselelerin teamül kurallarını kodifiye etme ve birçok antlaşmaya dağılan maddeleri sistemleştirme rolü bulunmaktadır. Bu bakımdan pek çok yumuşak hukuk kaynağı gibi, sözü edilen taslak maddeler de bir bakıma yumuşak-sert hukuktur. 6 3 ICJ Reports (1949), Corfu Channel Case, Judgment of April 9th, 1949, s. 23. https://www.icj-cij.org/files/case-related/1/001-19490409-JUD-01-00-EN.pdf, Erişim Tarihi: 11.12.2019 4 İnsani yardım terimi, Küresel İnsani Yardım Raporu’nda (2019) insan eliyle yara- tılan krizler ve doğal tehlikelerden kaynaklanan afetler sırasında veya sonucunda yaşamların kurtarılması, acının azaltılması ve insan onurunun korunması amacıy- la yapılan yardımlar şeklinde tanımlanır. Global Humanitarian Assistance Report 2019, Development Initiatives, 2019, https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/ files/resources/GHA%20report%202019_0.pdf, Erişim Tarihi: 11.12.2019 5 Madde metni için bakınız. International Law Commission, Draft Articles on the Protection of Persons in the Event of Disasters, United Nations, 2016, http://legal.un.org/docs/?path=../ilc/texts/instruments/english/draft_artic- les/6_3_2016.pdf&lang=EF, Erişim Tarihi: 25.12.2018. Taslak maddelerin Ulusla- rarası Hukuk Komisyonu tarafından yapılan yorumu için bakınız. http://legal. un.org/docs/?path=../ilc/texts/instruments/english/commentaries/6_3_2016. pdf&lang=EF, Erişim Tarihi: 25.12.2018 6 Bahsettiğimiz bu tanım, Arnold N. Pronto’ya aittir. Pronto yumuşak hukuk ve sert hukuk ayrımının, hukuk kuralının içeriği ve formunu ayırt etme bakımın- dan eksik olduğunu, bu bakımdan aslında yumuşak hukuk formunun içinde sert hukuk içeriğinin bulunabileceğini, sert hukuk formunun içinde de yumuşak hu- kuk içeriğinin bulunabileceğini belirtmektedir. Bu bakımdan Pronto Uluslararası Hukuk Komisyonu’nun taslak çalışmalarını yumuşak-sert hukuk olarak adlandır- maktadır. Arnold N. Pronto, “Understanding the Hard/Soft Distinction in Inter- national Law”, Vanderbilt Journal of Transnational Law , Vol. 48, 2015, ss. 941-956

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1