Türkiye Barolar Birliği Dergisi 147.Sayı
125 TBB Dergisi 2020 (147) Süha TANRIVER mun sağlayabileceği yararlar konusunda tüm kütle iletişim araçlarının etkin bir biçimde kullanımı ve Devlet desteğiyle; direnç, önyargı ve kaygıların aşılmasının temini için, sürecin işleyişine katkı sağlayacak tüm kurum ve kuruluşlar ve kamuoyu bilgilendirilmeli, meslek ku- ruluşlarıyla (özellikle ticaret ve sanayi odaları ile üst kuruluşlarının) ve yargının en önemli bileşenleri olan hâkimlerin ve avukatların sü- rece aktif bir biçimde katılımlarının gerçekleştirilmesinin ve destek vermelerinin yolları araştırılmalıdır. Yine, bu bağlamda, adli yardım kurumunun (HMK m. 334-340) geniş ölçekte işlevselliği sağlanmalı ve arabuluculuk giderlerini de kapsar şekilde hukukî himaye sigortası kurumuna bir an önce işlerlik kazandırılmalı ve arabulucular siciline kayıt bağlamında, mesleki sorumluluk sigortası yaptırma, zorunlu bir şart olarak aranmalıdır. Zorunlu arabuluculuk sürecinin işleyişinde, arabuluculuk bürola- rı, önemli bir yere sahiptir. Bu büroların yetki alanının belirlenmesi sırasında, mahkemelerin yetkisiyle ilgili kurallarla ilişkilendirme ya- pılmış olması, bu bürolar ile arabulucuların, araştırma ve inceleme yapma ile bilgi ve belge toplama bağlamında, tıpkı yargı organları gibi hareket edebilme olanağına kavuşturulmuş bulunması, yargılama faaliyetinden tümüyle farklılaşan ve kendine özgü mantığı, felsefesi, ilkeleri bulunan ve tümüyle tarafların menfaatlerinin dengelenmesine dayalı bir süreç niteliği taşıyan arabuluculukta, sağlıklı ve doğru bir yaklaşım biçimi oluşturmaz. Öte yandan, arabulucu, arabuluculuk sürecinin işleyişinde, son derece önemli bir rol üstlenmiş olan resmî kimliği de bulunan bir gö- revli konumundadır. Arabuluculuk kurumunun, uyuşmazlık çözüm sürecinde etkin ve yaygın bir işlevi görmesi ve son tahlilde bu suretle yargının iş yükünün azaltılmasına katkı sağlayabilmesi, güvence me- kanizmaları oluşturulmuş belirli standartlara, ilkelere ve sıkı bir de- netime tabi olan işinin gerçekten ehli konumunda bulunan nitelikli arabulucuların yetiştirilmiş olması koşuluna bağlıdır. Bu çerçevede, arabuluculuk eğitiminin gözden geçirilmesi, 12 sicile kayıt bağlamında 12 Gerçekten nitelikli ve donanımlı arabulucuların yetiştirilmesinin temini için, eğitim ve yapılacak olan sınavda çoğu kez tekrara düşülmüş olan ve Bakanlıkça hazırlatılmış bulunan modülün baz alınmasından vazgeçilmeli, temel çerçevesi belirlenmiş olmak kaydıyla, bu bağlamda, eğitimin içerik itibariyle tayininde bir serbesti sağlanması yoluna gidilmelidir. Yine, arabuluculuk eğitimi bağlamında,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1