Türkiye Barolar Birliği Dergisi 147.Sayı
198 Hasta Mahremiyeti Hakkı sağlık durumu hakkında kolaylıkla bilgi sahibi olmasını sağlasa 60 da yalnız iş için bilinmesi gereken sağlık verileri değil, pek çok bilgiye iş ortamında ulaşılmasının sağlanması ayrımcılık gibi endişeleri de taşımaktadır. Nitekim Fransa’da işyeri hekimlerinin karttaki bilgilere erişimi yasaklanmıştır. Hekimin hasta verilerine kolaylıkla erişimini tek bir kayıt sisteminden sağlamasına olanak tanıyan bu enstrüman bir yandan da kişisel verilerin gizliliğinin korunması bakımından bir- takım endişeleri beraberinde getirmiştir. Gelişen teknoloji ile pek çok sağlık verisi ulaşılır kılınmış ancak bu da veri madenciliği tartışmasını gündeme getirmiştir. Nitekim 1993 yılında Amerika’da Maryland eyaletinde yaşayan insanlara daha iyi bir sağlık hizmeti sunumu için sağlık verileri elektronik ortama akta- rılmıştır. Bir banker bu verilere erişim sağlayarak kendi müşterilerinin hastalıklarını tespit etmiş ve ölümcül hastalığı olan müşterilerinden borçlarını ödemelerini istemiştir. 61 c. Türk Hukukunda Dijital Sağlık Verilerinin Durumu 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu m.3/1-f’de Sağlık Ba- kanlığı ve bağlı kuruluşlarına kişilerin sağlık durumunu takip ve sağ- lık hizmetlerinin etkin şekilde yürütülmesini sağlamak için kayıt ve bilişim sistemi kurma görevi yüklenmiştir. Bu maddeye dayanarak da E-nabız adı verilen ve e-devlet ile entegre işleyen sağlık bilişim sistemi kurulmuştur. Kişisel Sağlık Verileri Hakkında Yönetmelik m.6’da sağlık perso- nelinin sağlık verilerine erişimi bakımından hastanın e-nabız sistemi- ne kayıtlı olup olmamasını kriter olarak belirlemiştir. Sağlık verisine tedavi uygulayan hekimin ulaşabilmesi, sağlık hakkından faydalan- mak için gerekli ise de Yönetmelik m.6/2’ye göre e-nabız hesabı kul- lanıcısı olanlar gizlilik tercihlerini yapılandırarak kayıtları kimlerin görebileceğini belirleyebilirler ve bu yapılandırma sırasında ayrıntılı şekilde gizlilik durumuna dair bilgilendirilirler. Ancak madde, bu giz- lilik tercihi nedeniyle sağlık hizmeti sunumunda bir zararın doğması halinde Sağlık Bakanlığının sorumlu olmayacağını hükme bağlamış- tır. E-nabız hesabı olmayan kimseler bakımından ise aile hekimi süre 60 Akyürek, s.65. 61 Yılmaz, s.56.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1