Türkiye Barolar Birliği Dergisi 147.Sayı
76 Vergi Yargılaması Hukukunda Tanık Beyanı Concerning one of such restrictions, at identification of the source event to taxation, referral to witness statement by the tax authority is secured under the law. Nevertheless, even the Turkish legislation is not inclusive of any rule that prevents resorting to wit- ness statement during trial, it is also not inclusive any explicit rule that refers to hearing of a witness at the tax court. Making use of witness statements during judicial procedures, as well as in tax procedures poses a considerable significance from a tax justice point of view. Recent jurisprudence of the European Court of Human Rights also condones the idea that denial of witness statements in the tax justice context constitutes a breach of right to fair trial. Legislation of certain European Union Member States likewise includes detailed rules of procedure pertinent to hearing of witnesses in tax justice. Therefore, stipulation of procedure rules pertinent to hearing of witnesses at tax litigation constitutes a requirement for a tax jus- tice that adopts the system of circumstantial evidence. Keywords: Witness, Witness Statement, Taxation, Causes Tax Event, Tax Trial, Evidence System, Criminal Procedure GİRİŞ Türkiye’de idari işlemlerin en hassas alanlarından birini ver- gilendirme işlemi oluşturmaktadır. Vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin konulması, değiştirilmesi ve kaldırılmasının Anayasa’nın 73. maddesinde kanun ile gerçekleştirileceği öngörül- müştür. 1 Ancak kanunilik ilkesi tek başına yürürlüğe giren vergi ve benzeri mali yükümlülüklerin tarh, tahakkuk, tebliğ ve tahsil aşama- larını başarıyla gerçekleştirilmesinin önündeki tüm sorunları ortadan kaldıramamaktadır. Devletin vergilendirme yetkisi 1982 Anayasası’ndaki temel hak ve özgürlükler içinde mülkiyet ve miras hakkı, 2 özel hayatın gizliliği, 3 yerleşme ve seyahat özgürlüğü, 4 çalışma ve sözleşme özgürlüğü, 5 sos- yal güvenlik hakkı, 6 ailenin korunmasına 7 ilişkin hükümlere karşı du- yarlılık teşkil etmektedir. 8 Bu durum vergilendirme yetkisini kullanan devlet ile mükellefleri sık sık karşı karşıya getirmektedir. 1 Anayasa 73. madde 3. fıkra “Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülükler kanunla konulur, değiştirilir veya kaldırılır.” 2 Anayasa’nın 35. maddesi 3 Anayasa’nın 20. maddesi 4 Anayasa’nın 23. maddesi 5 Anayasa’nın 48, 49. maddeleri 6 Anayasa’nın 60. maddesi 7 Anayasa’nın 41. maddesi 8 Mualla Öncel, Ahmet Kumrulu, Nami Çağan, Vergi Hukuku, 14. Bası, Turhan Kitapevi, Eylül 2006, s. 44
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1