Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

212 Covid-19 Salgını Sebebiyle İcra Takiplerine İlişkin Düzenlemelerin Değerlendirilmesi durdurularak sürelerin işlemeye devam etmesi nedeniyle ortaya çı- kabilecek hak kayıpları önlenmiş olacaktır. Ancak rehinli taşınır veya taşınmaz malların satışından sonra, ihale kesinleşmiş ve bu aşamada durma süresi devreye girmiş ise, bu durumda satılan malın teslimi ve taşınmaz malların tapuya tescili için müzekkere yazılması takip so- nunda paranın alacaklıya ödenmesinde olduğu gibi icra takip işlemi niteliğinde olmayacağı için durma süresinden etkilenmemelidir. F. İhtiyati Hacizler İhtiyati hacze ilişkin olarak 2279 sayılı İcra ve İflas Takiplerinin Durdurulması Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararı’nın 1. maddesin- de ve 7226 sayılı Kanun’da ihtiyati haciz kararlarının icra ve infazına ilişkin işlemlerin 22.03.2020 (bu tarih dahil) tarihinden itibaren şimdi- lik son uzatma tarihi olan 15.06.2020 tarihine kadar duracağı düzen- lenmiştir. İhtiyatî haciz kurumu talep, şartlar, yargılama, karar, icra, infaz ve karara itiraz işlemlerinden oluşan bir bütündür. Her ne kadar 21.03.2020 tarihli Cumhurbaşkanlığı Kararı’nda ihtiyati haczin sadece icra ve infazına ilişkin işlemlerinin duracağı belirtilse bile 26.03.2020 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan 7226 sayılı Bazı Kanunlarda De- ğişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 51. maddesine eklenen Geçici Madde 1-1- a. fıkrası hükmü, dava açma icra takibi başlatma, başvu- ru, şikâyet, itiraz, ihtar, bildirim, ibraz ve zamanaşımı süreleri, hak düşürücü sürelerin 22.03.2020 tarihi itibarı ile duracağını belirtmiştir. Cumhurbaşkanlığı Kararı’nda ve 7226 sayılı Kanun’un 1-1-b fıkrasın- da ihtiyati haczin icra ve infazına ilişkin işlemlerinin yapılmayacağı belirtildiği için alacaklı ihtiyati haciz isteyebilecek kararda verilebile- cek ancak ihtiyati haczin uygulanmasını talep edemeyecektir. 30 Salgın sürecinde ihtiyati haciz gibi koruyucu tedbirler ve duran yargısal işlemler nedeniyle kötüniyetli borçlular, yapacakları tasarruf 30 Her ne kadar ihtiyati haciz uygulanamasa bile alınan ihtiyati haciz kararı ile hem daha sonra hacze iştirak vs. imkânlardan yararlanmak için zaman kazanılmış hem de şayet söz konusu olursa ileride tasarrufun iptali davası açılması halinde, en azından mahkemeye kanaat vermek bakımından bir gerekçe ortaya çıkartılmış olur. Bkz. Atalay/Özekes, https://blog.lexpera.com.tr/7226-sayili-kanun-ile- cumhurbaskanligi-karari-neticesinde-ortaya-cikan-sorunlar/; Hakan Pekcanıtez, 28.03.2020; 2279 sayılı Cumhurbaşkanı (Fevkalâde Mühlet) Kararı ile 7226 Sayılı Kanunun Geçici 1. maddesinin Birlikte Değerlendirilmesi ;https://blog.lexpera . com.tr/2279-sayili-karar-ile-7226-sayili-kanunun-birlikte degerlendirilmesi/

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1