Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

215 TBB Dergisi 2020 (148) Aziz Serkan ARSLAN Kanun’un geçici maddesi ile sadece icra takip işlemlerinin değil taraf takip işlemlerinin de yapılmayacağı açıkça vurgulanmıştır. A- Duracak Olan Taraf Takip İşlemleri Taraf takip işlemleri, genel anlamıyla takip prosedürü içinde ta- rafların yaptıkları, takibe yön ve şekil veren, çoğunlukla da icra takip işlemlerinin yapılmasını sağlamaya yönelik işlemlerdir. Cumhurbaş- kanlığı Kararı’nda ve 7226 sayılı Kanun’da takiplerin kapsamı belir- lenirken tereddütleri gidermek ve işlemleri somutlaştırmak amacı ile yeni icra ve iflas takip talebinde bulunulması yasağı açıkça vurgulan- mamış olsaydı dahi bu işlem taraf takip işlemi niteliğinde olduğu için gerçekleştirilemeyecektir. 33 Takip prosedürü içinde tarafların yaptık- ları, takibe yön ve şekil veren, çoğunlukla da icra takip işlemlerinin yapılmasını sağlamaya yönelik taraf takip işlemleri, icra takip talebin- de bulunma, ödeme emrine borçlunun itiraz etmesi, mal beyanında bulunması, ödeme yapması, 34 alacaklının itirazı hükümden düşürmek için icra mahkemesinden kaldırılmasını talep etmesi (m. 67), itirazın iptali davası açması, ödeme emrinin kesinleşmesi üzerine alacaklının haciz talebinde bulunması (m. 78/1) veya mahcuz malların satışının istenmesi (m. 106, 107), iflas takip talebinde bulunulması, iflas öde- me emrine itiraz, iflas davasının açılması gibi taraf takip işlemleridir. 35 Bunların tümünün kaydî, elektronik ortamda veya fiilen yapılması 33 Atalay/Özekes, https://blog.lexpera.com.tr/7226-sayili-kanun-ile-cumhur bas- kanligi-karari-neticesinde-ortaya-cikan-sorunlar/ 34 İcra dairelerinde uygulanan UYAP sistemi sayesinde internet üzerinden icra dairelerine yapılan ödemeler kabul edilerek, dosya kapsamına göre sıra cetveli yapılmasını gerektirmeyen ve borçlu ya da üçüncü kişilerin haklarının ihlal edil- meyeceğinin anlaşıldığı durumlarda paraların alacaklılarına ödenebilmesi, dosya borcunun ödenmesi halinde veya alacaklı vekili talebi ile haciz ve yakalama şerh- lerinin kaldırılabilmesi, dosya kapama işlemlerinin öncelikle yapılabilmesi Cum- hurbaşkanı Kararının zımni amaçları arasında yer alan mümkün olduğu kadar insanların sokağa çıkmayarak salgının önlenmesi ve kamu sağlığının korunması ile çelişmediği için gerçekleştirilebilecek işlemlerdendir. Bu nedenle 7226 sayılı Kanun’da rızaen yapılan ödemelerin kabul edileceği açıkça düzenlenmiştir. 35 Ramazan Arslan/Ejder Yılmaz/Sema Taşpınar Ayvaz/Emel Hanağası, İcra ve İflâs Hukuku, 5. Baskı, Ankara-2019, s. 111; Nilüfer Boran Güneysu, İcra Takip İşlemleri, TBB Dergisi , S. 101, Ankara-2012, (s. 31-60), s. 35; Kuru, s. 148; Hakan Pekcanıtez/Oğuz Atalay/Meral Sungurtekin Özkan/Muhammet Özekes, İcra ve İflâs Hukuku Ders Kitabı, 6. Bası, İstanbul-2019. s. 5 vd.; Umar, s. 171; Yıldırım/ Deren Yıldırım, s. 24; Murat Atalı/İbrahim Ermenek/Ersin Erdoğan, İcra ve İflas Hukuku, Ankara-2019, s. 76, Arslan, s. 28.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1