Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

327 TBB Dergisi 2020 (148) Levent ATABAY kümlerine tabi olmasının sonuca etkisi yoktur. Sermayesinin %50 sinin kamu kurumuna ait olması yeterlidir” şeklinde ifadelere yer verilmek suretiyle, bağlı ortaklıkların 6772 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilebilme- si için aslolan hususun sermayesinin yarıdan fazlasının kamu kuru- muna ait olmasının yeter ve gerekli olduğuna vurgu yapılmıştır. Nitekim, Yargıtay’ın bir kararında 22 da sermayesinin yarısından fazlası devlete ait olan şirket ve kurumlar ve bunlara bağlı kuruluş- larda çalışan ve 4857 sayılı İş Kanunu’ndaki tanıma göre işçi sayılan herkesin 6772 sayılı Kanun’da öngörülen ilave tediye alacağından yararlanacağı, somut olayda, davalı limitet şirketin % 52 hissesine Türkiye Standardları Enstitüsü (TSE)’nün, geriye kalan hisseye ise So- juztest-Moscov özel şirketinin sahip olduğu, ancak TSE’nin bu hisse- sinin sonradan % 49’a düştüğü, 132 sayılı TSE Kuruluş Kanunu’nun 1. maddesinin 2. fıkrasında yer alan “Enstitü, tüzelkişiliği haiz, özel hu- kuk hükümlerine göre yönetilen bir Kamu Kurumu olup kısa adı ve markası ‘TSE’dir. Bu marka çeşitli şekillerde gösterilir. Türk Standardları Enstitüsü- nün müsaadesi olmadan bu marka hiçbir şekil ve şart altında kullanılamaz.” şeklindeki açık kanuni düzenleme uyarınca TSE’nin bir kamu kurumu olduğu ve dolayısıyla TSE’nin %52 hissesine sahip olduğu dönem için işçinin ilave tediye hakkının bulunduğu ifade edilmiştir. Yine, Yargıtay’ın bir kararında 23 da bir iktisadi devlet teşekkülü olan Elektrik Üretim A.Ş. Genel Müdürlüğü’nün 24 termik santralinde çalışan işçinin 6772 Kanun kapsamında ilave tediyeden yararlanması gerektiği ifade edilmiştir. Maddede geçen “Devlete ait” ibaresi ise “merkezi veya genel ida- re” kuruluşlarını, bir başka ifadeyle yasama, yürütme ve yargı organ- larını ifade eden bir kavramdır. 25 5018 sayılı Kanun’un 3. maddesin- de ise, “genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri” bir üst kavram olarak kullanılmış ve merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarele- www.sinerjimevzuat.com.tr (erişim tarihi: 16.11.2019). 22 HGK’nın 08.03.2017 tarih, E.2015/1391, K.2017/343 sayılı kararı, https://www. sinerjimevzuat.com.tr (erişim tarihi: 18.11.2019). 23 22. HD’nin 04.07.2019 tarih, E.2019/5321, K.2019/15252 sayılı kararı, https:// www.sinerjimevzuat.com.tr (erişim tarihi: 18.11.2019). 24 Elektrik Üretim Anonim Şirketi Ana Statüsü’nün 2. maddesine göre, Elektrik Üre- tim Anonim Şirketi bir iktisadi devlet teşekkülüdür. 25 Kemal Gözler, “5018 ve 6085 sayılı Kanunlarda Bazı İdare Hukuku Terimlerinin Yanlış Kullanımı Üzerine”, AÜHFD , S: 60 (4), Y. 201, s. 839.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1