Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı
331 TBB Dergisi 2020 (148) Levent ATABAY 6772 sayılı Kanun’un 1. maddesinde sermayesinin yarısından fazla- sının Devlete ait olan şirketlerin kanun kapsamında olduğu açıkça belirtilmiş olmasına rağmen, madde metninde sermayesi belediyeye ait olan şirketlere yer verilmemesinin kanun koyucunun tercihinde ol- duğu belirtilmiştir. Yargıtay 22. HD’nin kararında yer alan “sermayesi- nin yarısından fazlası Devlete ait olan şirketlerin kanun kapsamında olduğu açıkça belirtilmiş olmasına rağmen, madde metninde sermayesi belediyeye ait olan şirketlere yer verilmemesi kanun koyucunun tercihidir” ibaresinin, yu- karıda belirtildiği üzere, eksik ve yanlış bir saptama olduğunu belirt- mek gerekir. Oysa, 6772 sayılı Kanun’da “vakıf” ibaresinin geçmeme- sine karşın, Yargıtay’ın başka kararlarında 37 “Sermayesinin %50 sinin kamu kurumuna ait olması” ölçütü esas alınarak, SYDV’lerin kanun kapsamında kaldığı sonucuna ulaşıldığı dikkate alındığında, Yargıtay 9. HD’nin “ madde metninde sermayesi belediyeye ait olan şirketlere yer ve- rilmemesi kanun koyucunun tercihidir” biçimindeki gerekçesinin pek de tutarlı olmadığı anlaşılmaktadır. Görüldüğü üzere, belediyelerin sermayesinin tamamına veya ya- rısından fazlasına sahip oldukları şirketlerin 6772 sayılı Kanun kap- samında olup olmadıkları hususunda Yargıtay 7. HD ile 9. HD ve 22. HD arasında taban tabana zıt bir yaklaşım söz konusudur. Yargıtay 9. HD’nin söz konusu kararında “belediyenin bağlı kuruluşu”na ilişkin yaptığı tanımının hangi kanuni düzenlemeye dayandığı yönünde hiç- bir açıklama yoktur. Esasen, ne 5393 sayılı Kanun’da ne de 5216 sayılı Kanun’da belediyenin bağlı kuruluşunun tanımına yer verilmemiştir. Aksine, her iki kanunda da belediyelerin sermayesinin yarısından faz- lasına sahip olduğu bağlı kuruluşlara ilişkin birtakım hükümlere yer verildiği görülmektedir. Örneğin, 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 70. maddesinde, “Belediye kendisine verilen görev ve hizmet alanlarında, ilgili mevzuatta belirtilen usûllere göre şirket kurabilir.” ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 16. maddesinde “Büyükşehir beledi- yesi kendisine verilen görev ve hizmet alanlarında, ilgili mevzuatta belirtilen usullere göre sermaye şirketleri kurabilir.” biçimindeki hükümlerde yer verilen kanuni yetkiye dayanılarak çeşitli yer belediyeleri tarafından Ankara Halk Ekmek A.Ş., İstanbul Halk Ekmek A.Ş., İstanbul Gaz Da- 37 9. HD’nin 04.07.2019 tarih, E.2019/4549, K.2019/15703 ve HGK’nın 30.05.2018 ta- rih, E.2016/1226, K.2018/1141 sayılı kararları, https://www.sinerjimevzuat.com. tr (erişim tarihi: 18.11.2019).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1