Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

348 Belediye Şirketlerinde Çalışan İşçilerin 6772 Sayılı Kanun’da Öngörülen İlave Tediyeden ... işçi sözleşmesini haklı nedene dayalı olarak feshetme hakkına sahip olacaktır. 80 İlave tediyenin hiç ödenmemesi yanında, eksik ya da geç ödenmesi de haklı fesih nedenidir. 81 Yine, ilave tediyenin yapılması gereken tarihten itibaren 20 gün içinde, mücbir bir sebep olmaksızın, ödenmemesi durumunda, 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi bulunan işçilerin, söz konusu Kanun’un 34. maddesi uyarınca bireysel olarak iş görmekten kaçınmaları da müm- kündür. Diğer taraftan, işverenin işçiye ilave tediye yapmamasının cezai sonuçları da vardır. 4857 sayılı Kanun’un 102-1-a maddesinde, ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını zorunlu tutuldu- ğu halde özel olarak açılan banka hesabına ödemeyen işveren, işveren vekili ve üçüncü kişiye bu durumda olan her işçi ve her ay için yüz yirmi beş 82 Türk Lirası idari para cezasının uygulanacağı hükme bağ- lanmıştır. VI. SONUÇ 6772 sayılı Kanun’la kamu kurum ve kuruluşları ile bunların ser- mayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları teşekküllerde çalışan ve işçi vasfını taşıyan çalışanlara ilave tediye yapılması öngörülmüş- tür. Kanun’da öngörülen ilave tediye hakkının işveren yönünden iki alt unsuru bulunmaktadır. Birinci alt unsur, işverenin kamu kurumu veya kuruluşu olması, bir başka ifadeyle işverenin bizatihi Devlet ol- masıdır. İkinci alt unsur ise işverenin Devletin sermayesinin yarıdan fazlasına sahip olduğu şirketler olması. Uygulamada, ortaya çıkan so- runların kaynağı, çoğunlukla, bu ikinci alt unsurdan kaynaklanmak- tadır. Yargıtay verdiği kimi kararlarda, sadece Devlet tarafından kuru- lan ve kamusal yetki ve ayrıcalıklardan yararlanan “kamu tüzel ki- 80 Mülayim, s. 305; Akyiğit, s. 82-83. 81 Ercan Güven, Ufuk Aydın, Bireysel İş Hukuku, Nisan Kitabevi Yayınları, 2013, s. 242. 82 2019 yılında yapılan yeniden değerlendirme oranına göre bu para cezası 236 TL olarak uygulanacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1