Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

365 TBB Dergisi 2020 (148) M. H. Mustafa BEKTAŞ / Talip ALAN 2. Gönderen Devlet bir misyon şefini, bir veya daha fazla sayıda baş- ka Devlete akredite ettiği takdirde, misyon şefinin sürekli otur- madığı Devletlerin her birinde bir geçici Maslahatgüzarın (Charge d’Affaires ad interim) yönettiği bir diplomatik misyon kurabilir. Bu duruma örnek olarak Türkiye’nin Bern (İsviçre) Büyükelçili- ği aynı zamanda Liechtenstein’a, Paris (Fransa) Büyükelçiliği ise aynı zamanda Monako’ya akreditedir. Yani Bern’de kurulan misyon, hem İsviçre hem de Liechtenstein’a ilişkin fonksiyonlarını yerine getirmek- tedir ve (kabul eden Devlet) Liechtenstein’ın ülkesi dışındadır. Aynı şekilde Paris’teki misyon Monako ülkesinde değildir. Söz konusu du- rumlar Sözleşme’ye aykırılık teşkil etmemiştir. Öte yandan, uygulamada büyükelçiliğin kabul eden Devle- tin ülkesi dışında yer aldığı bir başka örnek de Türkiye’nin Vati- kan Büyükelçiliği’dir. Bu misyon Vatikan’da değil İtalya’dadır ve İtalya Büyükelçiliği’nden ayrı olarak kurulmuştur. Bu örneğin de Sözleşme’ye aykırılığı iddia edilmemiştir. Esasen diplomatik misyonun üçüncü bir ülkede kurulması; gön- deren Devlet ile kabul eden Devletin rızasının mevcut olduğu hallerde Sözleşme’ye aykırılık oluşturmayacaktır. Söz konusu üçüncü ülkenin otoritesinin (bir devlet veya BM) de rızası bulunuyorsa hukuki bir problem ortaya çıkmayacaktır. Bu sonuncu rızanın yokluğuna rağmen orada misyon kurulması durumunda ise Sözleşme değil, o ülkenin otoritesinin egemenlik yetkileri ihlal edilmiş olacaktır. Dolayısıyla, ka- nımızca misyonun kabul eden devletin ülkesi dışında kurulmasının Sözleşme’nin yukarıda yer verilen hükümlerine aykırı düşeceği şek- linde bir yorum yerinde olmayabilir. 4.2. Sözleşmenin Amacı İkinci olarak, Filistin, Başlangıç kısmından yola çıkarak Sözleşme’nin amacının uluslararası barışa katkı sağlama olduğunu ileri sürmektedir. Başlangıç’ta yer alan ifadeler şu şekildedir: Bu sözleşmeye taraf olan Devletler, (…)Birleşmiş Milletler Şartının Devletlerin egemen eşitliği, ulus- lararası barış ve güvenliğin korunması ve uluslar arasında dostane ilişkilerin geliştirilmesi hakkındaki amaç ve ilkelerini göz önünde bu- lundurarak,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1