Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı
64 Adli Bilişim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri sahip olmaları, bu özelliklerini daima sürdürebilecek şekilde güncel teknolojiyi takip etmeleri ve ayrıca temel seviyede kendi alanları için gerekli hukuk bilgisini haiz bulunmaları gerekmektedir. 53 Adli bilişim sürecinde tek bir bilişim sisteminden dahi pek çok anlamlı veri çıkartılabilmekte ve adli bilişim uzmanının bu verilerden somut olayla doğrudan ilgili ve faydalı olanlarını tespit etmesi beklen- mektedir. Adli bilişim uzmanının dava konusu olaya yeterince hâkim olamaması ise bu eleme işleminin sağlıklı yapılamaması ve yargılama sürecinin olumsuz etkilenmesi sonucunu doğurmaktadır. 54 Gerçekten de adli bilişim konusunda özel ve uzman personelin olmayışı neticesinde halen elektronik delil elde etme imkânı olmayan birçok malzemenin toplandığı, veri cihazlarına yedekleme yapılma- dan ve elektronik olarak mühürlenmeden el konulduğu, şüpheliye ve avukatına herhangi bir tutanak verilmediği, bilişim sistemlerinin ve diğer veri depolama aygıtlarının manyetik alan etkisinden soyutlan- madan özensizce taşındığı, tamirhaneleri andıran odalarda veri yaz- mayı önleyen cihazlar (FRED) olmaksızın elektronik delil incelemesi yapıldığı görülmektedir. Bu tür yanlış uygulamalara yapılan itirazlar ise kimi zaman kaynak, personel ve teknik altyapı yetersizliği gerekçe- leriyle geri çevrilmektedir. 55 Özel eğitimli teknik personelin bilişim alanındaki baş döndürücü gelişmelere bağlı olarak adli bilişim süreci ile ilgili sürekli olarak eği- timlerinin yenilenmesi büyük önem taşımaktadır. Özellikle, türü ve kapsamı genişleyen bilişim suçlarına ve faillerine ulaşmada, bilinen metotların kısa sürede güncelliğini yitirmesi, teknik personelin eğitim- lerinin sürekli olarak yenilenmesini gerekli kılmaktadır. 56 Bu bağlam- da adli bilişim ve siber güvenlik uzmanlarının yetiştirilmesi açısından ülkemizde de özellikle lisans programları ve sertifika programlarını her geçen yıl artmakta ve bu durum olumlu bir gelişme olarak karşı- mıza çıkmaktadır. Eğitimin daha yaygın, köklü ve uygulamalı olarak verilmesinin alan bilgi birikimi ve uzmanı açısından ülke gereksinim- lerini doğrudan karşılayacağı değerlendirilmektedir. 57 53 Şeref Sağıroğlu/Mehmet Karaman, “Adli Bilişim”, Teletapi Haberleşme ve Bilişim Teknolojileri Dergisi , 2012, S. 203, s. 67. 54 Hüseyin Akarslan, Bilişim Suçları, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2012, s. 132. 55 Ahi, Adli Bilişim Nedir ?, http://www.bilisimhukuk.com/2009/07/adli-bilisim- nedir/ Erişim Tarihi: 19 Şubat 2019; Özbey, s. 107. 56 Karagülmez, s. 33. 57 Merve Orakcı/İbrahim Kök/Hüseyin Çakır, “Adli Bilişim Eğitiminin Gereksini-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1