Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

261 TBB Dergisi 2020 (149) İlke GÖÇMEN (2016) göre OKK’ların, diğerlerinin yanında 1982 Anayasası md. 90 “itibarıyla onaylanmasına ve yürürlüğe sokulmasına hukuk tekniği açısından gerek yoktur”, 33 dahası: “…Türk kanunlarına değişiklik getiren her uluslararası hukuk iş- lemini 1982 Anayasası [md. 90] hükümlerine istinaden bir uluslararası anlaşma kabul edip, uygun bulma yasası ile yürürlüğe sokmak pek an- lamlı olmamaktadır[;] zira Ortaklık Konseyi’nin kararlarına kaynaklık eden Ankara Anlaşması 1961 Anayasası [md. 65] düzenlemelerine uy- gun olarak zaten uygun bulma yasası ile onaylanmıştır.” 34 Örneğin Günuğur (1995), OKK’ların Türk hukukunun bir parçası olup olmadığı tartışmasına girişmemişse bile, kendisine göre “ulus- lararası hukuk açısından antlaşma “yeni bir hukuki durum yaratan belge”dir[,] oysa [1/95 sayılı OKK] daha önce [KP] ile yaratılan duru- mu yaşama geçiren ve tamamen prosedüre ilişkin olan bir “uygulama belgesi”dir”. 35 Örneğin Tekinalp (1996) OKK’ların Türk hukukunun bir parçası olup olmadığı tartışmasına girişmemişse bile, kendisine göre “[1/95 sayılı OKK], devletler hukuku anlamında bir anlaşma [değildir]”. 36 Son olarak, Toluner’in aktardığına göre (1996) tartışmalı Örneğin Özkan (2007), OKK’ların Türk hukukunun bir parçası olup olmadığı tar- tışmasına girişmemişse bile, kendisine göre “[OKK’lar] ne bir uluslararası söz- leşme, ne de uluslararası örgüt kararı olduğu için onaylanmaları söz konusu de- ğildir[,] bu kararlar dayanağını bir uluslararası anlaşmadan (Ankara Anlaşması) alan uygulama kararlarıdır. Ancak Anayasa 90. maddede de belirtilen sınırları aşmaları halinde imzalayanlara sorumluluk getirir”. Işıl Özkan, “Türk Vatandaş- larının Avrupa Ülkelerine Giriş Hakkı ve Vize Sorunu”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Sayı: Özel Sayı, 2007, s. 421. Örneğin Hoffmeister’a (2002) göre: “…monist ülkelerde … [OKK’ların] ulusal parlamentolar tarafından onaylanmasına gerek yoktur”. F Hoffmeister, “Interna- tional Agreement in the Legal Orders of the Candidate Countries: Introduction”, Andrea Ott & Kirstyn Inglis, eds, Handbook on European Enlargement: A Com- mentary on the Enlargement Process, T.M.C. Asser Press, The Hague, 2002, s. 217. 33 Kamuran Reçber, Türkiye - Avrupa Birliği Ortaklık Hukuku, Dora Yayıncılık, Bursa, 2016, s. 44. 34 Ibid, s. 46. 35 Haluk Günuğur, “6 Mart Kararı ve Gümrük Birliği”, Süreç , Sayı: 17, 18, 1995, s. 408. Günuğur, bir başka eserinde, “[OKK’lar] akit tarafların iç hukuklarında doğ- rudan yürürlüğe girmezler[,] Türkiye’de yürürlüğe konulması için bir iç hukuk düzenlemesinin [yapılması gerekir]” tespitinde bulunmuşsa da –eserin ilgili bölü- münün bütününden– buradaki kastın aslında (bir iç onay işlemine tabi tutulmak değil,) gerekli uygulama önlemlerini almak olduğu anlamı çıkabilmektedir. Ha- luk Günuğur, Türkiye-Avrupa Birliği İlişkileri, Avrupa Ekonomik Danışma Mer- kezi, Ankara, 2008, s. 122–123. 36 Ünal Tekinalp, “Gümrük Birliğinin Türk Hukuku Üzerindeki Etkileri”, İstanbul

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1