Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

274 1/95 Sayılı Ortaklık Konseyi Kararı Türk Hukukunda Etki Doğurur Mu: Mallarin... bilir. Bir üst başlık altında belirtilen OKK’ları Ankara Anlaşması ile birlikte ele almak gerekliliği çerçevesinde, uluslararası anlaşmaların yorumuna ilişkin kurallar gereği, genel bir kural olarak, “bir antlaşma, antlaşmanın terimlerine kendi bağlamı içinde ve kendi hedefi ve amacı ışığında verilecek olağan anlamıyla iyi niyetle yorumlanır”. 97 Öyleyse, 1/95 sayılı OKK’daki malların serbest dolaşımı ile ilgili üç alt unsur yorumlanırken 66. maddedeki yorum kuralını dikkate almamak –en azından– iyi niyet ile bağdaşmasa gerekir. Dahası, 1/95 sayılı OKK’nın 66. maddesi gibi bir madde olmasaydı bile, uluslararası anlaşmaların yorumuna ilişkin genel kural muhtemelen 66. maddedeki ile aynı veya benzer sonuca varmayı gerektirebilecekti, denilebilir. Bu görüş kabul edilirse, birincisi, 1/95 sayılı OKK’nın 4. maddesi, ABİHA’nın 30. maddesine ilişkin içtihat hukuku ile uyumlu biçimde yorumlanacaktır. 98 İlk olarak, bu madde uyarınca gümrük vergisi mut- lak olarak yasaktır. 99 Gümrük vergisi, bir tarife temelinde belirlenmiş olan, ihracatçı tarafından köken devlete veya ithalatçı tarafından ev sahibi devlete ödenmek üzere belirli bir oran veya miktar üzerinden talep edilen mali yük olarak tanımlanabilir. 100 İkinci olarak, bu madde uyarınca gümrük ver- gisine eş etkili vergiler mutlak olarak yasaktır. Gümrük vergisine eş et- 97 Viyana Antlaşmalar Hukuku Sözleşmesi md. 31(1). 98 ABİHA’nın 30. maddesine ilişkin içtihat hukuku için bkz. Catherine Barnard, The Substantive Law of the EU: The Four Freedoms, 5. Baskı, Oxford University Press, New York, 2016, s. 45–53; Paul Craig & Grainne De Búrca, EU Law: Text, Cases, and Materials, 6. Baskı, Oxford University Press, Oxford, 2015, s. 639–647; Lauren- ce W Gormley, EU Law of Free Movement of Goods and Customs Union, Oxford University Press, Oxford, 2009, s. 381–394;amongst other things, free trade in go- ods between member states. The free movement of goods is the primary pillar on which the internal market within the European Community - the heart of the EU - is based. This book analyses the operation of the customs union, with detailed treatment of the Community Customs Code and its implementing and associated measures. It also discusses the elimination of customs duties and charges having equivalent effect, and the elimination of quantitative restrictions and measures ha- ving equivalent effect in trade between Member States. It concludes with coverage of state monopolies of a commercial character, and the nuclear common market. It derives from a section in the looseleaf Law of the EU (Vaughan & Robertson, eds İlke Göçmen, Avrupa Birliği Maddi Hukuku: İç Pazar, Seçkin Yayıncılık, An- kara, 2017, s. 140–147; Peter Oliver & Martín Martínez Navaro, “Free Movement of Goods”, Catherine Barnard & Steve Peers, eds, European Union Law, Oxford University Press, Great Britain, 2014, s. 329–333; Friedl Weiss & Clemens Kaupa, European Union Internal Market Law, Cambridge University Press, Cambridge, 2014, s. 49–51. 99 Krş. Istanbul Lojistik, dn. 13, paras 38–41 ve 49. 100 Göçmen, dn. 98, s. 140–141.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1