Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

25 TBB Dergisi 2020 (149) Murat AÇIL sisteminde koalisyon oluşturmaya daha fazla ihtiyaç duyulacaktır. 71 Çoğu başkanlık sisteminde olduğu gibi 72 , iki meclis arasında simetrik bir güç dengesi bulunduğunda, sunduğu tekliflerin kanunlaşabilmesi için başkanın, alt veya üst meclisin birinde çoğunluk desteğine sahip olması yeterli değildir. Keza başkanlık sistemiyle yönetilen birçok ül- kede, üst düzey kamu görevlilerinin ve Yüksek Mahkeme üyelerinin atanması, uluslararası anlaşmaların kabulü gibi önemli bazı işlemler Senato onayına tabi tutulmaktadır. Bu nedenle, etkin yönetim sergi- lemek isteyen bir başkanın, üst meclisin kompozisyonuna tamamen kayıtsız kalması düşünülemez. Ayrıca parlamenter sistemlerde koalisyon oluşumu üzerine yapı- lan bazı araştırmalarda ileri sürüldüğü üzere, çift meclis sisteminde, meclisler arasında partilerin sandalye dağılımı farklılık gösterebile- ceğinden, her iki mecliste de çoğunluk desteğini sağlamak için daha fazla partinin katıldığı geniş bir koalisyon hükümeti oluşturmak ge- rekecektir. 73 Yasama organı tek meclisten oluşsaydı desteğine ihtiyaç duyulmayacak olan partiler, ikinci meclisin kompozisyonu nedeniyle koalisyonlara dâhil edilmektedirler. Aynı etki, parlamenter sistemlere göre genelde daha güçlü ikinci meclisleri olan başkanlık sistemleri için evleviyetle geçerlidir. 74 2002, s. 294). 71 Bunker’in ölçümleri de çift meclisli başkanlık sistemlerinde koalisyon hükümetle- rinin daha yaygın olduğunu göstermektedir (Bunker, s. 115-116). 72 Başkanlık sisteminde çift meclis sistemi parlamenter sisteme göre daha yaygındır ve genelde iki meclis arasında simetrik bir güç dengesi bulunmaktadır. Dünya üzerindeki ülkelerin yaklaşık % 41’i çift meclis sistemini benimsemişken (Betty Drexhage, Bicameral Legislatures: An International Comparison, Ministry of the Interior and Kingdom Relations, The Hague 2015, s. 3); Cheibub’un sunduğu ve- riler, başkanlık sistemlerinde çift meclis sisteminin benimsenme oranının dünya ortalamasının üzerinde olduğunu göstermektedir. Bkz. Cheibub (2002), s. 290. Başkanlık sistemlerinde simetrik çift meclislere ilişkin ayrıntılı bilgi için bkz. Ma- riana Llanos/Detlef Nolte, “Bicameralism in the Americas: Around the Extremes of Symmetry and Incongruence”, The Journal of Legislative Studies , Vol. 9, No. 3, Y. 2003, s. 56-60. 73 Lijphart ve Sjolin’in varsayımlarına dayanan bu beklenti, daha sonra yapılan araş- tırmalarda kendisine zayıf bir destek bulmuştur. Bu konuya ilişkin tartışmalar için bkz. Craig Volden/Clifford J. Carrubba, “The Formation of Oversized Coali- tions in Parliamentary Democracies”, American Journal of Political Science , Vol. 48, No. 3, Y. 2004, s. 526; James N. Druckman/Michael F. Thies, “The Importance of Concurrence: The Impact of Bicameralism on Government Formation and Durati- on”, American Journal of Political Science , Vol. 46, No. 4, Y. 2002, s. 764-765. 74 Meireles, başkanlık sistemlerinde çift meclislilik ile geniş çoğunluklu koalisyonlar

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1