Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

26 Başkanlık Sisteminde Koalisyonlar Ç) Seçim ve Parti Sistemleri Koalisyon oluşumu için sunduğu zayıf teşvikler nedeniyle, baş- kanlık sistemi ile çok parti sisteminin bir araya gelmesinin demokrasi açısından olumsuz sonuçlar doğuracağı iddiası 75 , son yirmi yıl içinde yapılan sayısız araştırmanın neticesinde çürütülmüştür. Günümüzde, başkanlık sisteminde de, parti sistemindeki parçalanmanın neden ola- cağı siyasi tıkanıklıklardan koalisyon inşası yoluyla kaçınılabileceği yaygın şekilde kabul edilmektedir. Hatta son yıllardaki bazı araştır- maların sunduğu verilerin ışığında 76 , daha da ileri giderek, ılımlı çok parti sisteminin aşırı çok parti sistemine göre demokratik kırılmalara daha yatkın olduğunu öne sürmek dahi mümkündür. Parti sistemindeki parçalanmanın koalisyon hükümetlerinin olu- şumunu teşvik ettiği yönünde öğretide geniş bir mutabakat bulun- maktadır. 77 Diğer bir deyişle, sistemdeki efektif parti sayısı arttıkça, koalisyon oluşumu ihtimalinin de artması beklenmektedir. 78 Bu duru- mu iki şekilde izah etmek mümkündür: İlk olarak, sistemdeki parti sa- yısının artması, başkanın partisinin parlamentoda çoğunluğu sağlama ihtimalini ve bu partinin parlamentoda kontrol ettiği sandalye oranını azaltır. Buna bağlı olarak, başkanın koalisyon oluşturma ihtiyacı da ar- tar. İkincisi, parti sistemi genişledikçe siyasi yelpazede birbirine yakın konumlanan partilerin ortaya çıkma ve bu partilerin ortak bir siyasi arasında önemli bir bağlantı tespit edememiş olmasına rağmen, Brezilya özelin- de, Temsilciler Meclisi ve Senato’da hükümetin kontrol ettiği sandalyelerin oranı arasındaki fark arttıkça geniş çoğunluklu koalisyonların ortaya çıkma ihtimalinin de arttığını tespit etmiştir. Bkz. Fernando Meireles, “Oversized Government Coa- litions in Latin America”, Brazilian Political Science Review , Vol. 10, No. 3, Y. 2016, s. 17-26. 75 Özellikle bkz. Mainwaring, s. 210-213; Stepan/Skach, s. 6-9. 76 Bkz. José Antonio Cheibub/Fernando Limongi, “Democratic Institutions and Re- gime Survival: Parliamentary and Presidential Democracies Reconsidered”, An- nual Review of Political Science , Vol. 5, No. 1, Y. 2002, s. 166-168; Cheibub (2009), s. 95-99; Negretto (2006), s. 65. 77 Bkz. Ebru Rukiye İlter Akarçay, “Karşılaştırmalı Perspektiften Başkanlık Sistemi Tartışması: Koalisyon İnşası ve Kuvvetler Birliğinden Kaçınmak Mümkün mü?”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi , C. 4, S. 1, Y. 2016, s. 113; Cheibub/ Limongi, s. 165-168; Cheibub/Przeworski/Saiegh, s. 576; Bunker, s. 27-29. 78 Mainwaring/Shugart, parti sistemindeki parçalanma ılımlı olduğunda koalisyon oluşturmanın ve koalisyonun devamlılığını sağlamanın daha kolay olduğunu ile- ri sürmektedir (Scott Mainwaring/Matthew S.Shugart, “Juan Linz, Presidentia- lism, and Democracy: A Critical Appraisal”, Comparative Politics, Vol. 29, No. 4, Y. 1997, s. 466). Ancak Cheibub’un sunduğu istatistiki veriler, parti sayısındaki artışın koalisyon oluşumunu da artırdığını göstermektedir (Cheibub (2009), s. 82).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1