Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

29 TBB Dergisi 2020 (149) Murat AÇIL artırdığı gözlemlenmiştir. 85 Parlamentoda temsil edilen parti sayısını artırıcı etkisi nedeniyle, mutlak çoğunluk usulünün koalisyon ihtima- lini artırdığını söylemek mümkündür. Mutlak çoğunluk usulünün en büyük avantajı, ikinci tur galibinin, seçmen çoğunluğunun en son tercih edeceği aday olması ihtimalinin bulunmamasıdır. Başkan, seçmen çoğunluğu nezdinde, en azından ehven-i şer olarak değerlendirilir ve bu sayede, kendi önerileri etrafın- da mutabakata dayalı bir siyasi çoğunluk oluşturmak için siyasi par- tilerden gerekli desteği elde etmeyi umabilir. Basit çoğunluk usulün- de ise en büyük azınlık oyunu alarak başkan seçilen bir adayın, aynı zamanda seçmen çoğunluğunun en son tercih edeceği aday olması da imkân dâhilindedir. 86 Bu ihtimalde, siyasi partilerin bir sonraki se- çimleri düşünerek halk desteği zayıf olan bir başkanla birlikte hareket etmenin maliyetine katlanmak istemeyeceğini varsaymak makuldür. Seçimlerin zamanlaması ve seçim barajlarının koalisyon oluşumu üzerindeki etkileri ise daha karmaşıktır. Yasama-yürütme seçimleri- nin eş zamanlı olarak yapılması ve öngörülen yüksek seçim barajları, bir yandan siyasi parti sistemindeki efektif parti sayısını azaltırken di- ğer yandan, küçük partilerin daha büyük partilerle işbirliği yapması yönünde güçlü teşvikler sunar. Yasama-yürütme seçimleri eş zamanlı olarak gerçekleştirildiğin- de, partiler bu seçimleri, kaybedilmesi durumunda ağır maliyetlere neden olacak ortak bir paket olarak değerlendirme eğilimindedir. Bu nedenle, ideolojik açıdan birbirine yakın konumlanan partilerin, seçim ittifakı oluşturarak kazanma şanslarını artırmak istemeleri tabiidir. 87 Bu ittifaklar, genellikle seçim sonrasında kabine makamlarının parti- ler arasında paylaştırılmasına ilişkin bir anlaşmayı da içereceğinden, eş zamanlı seçimler koalisyon hükümetlerini teşvik etmektedir. 88 Öte yandan, yapılan birçok araştırma, eş zamanlı yasama-yürütme seçim- lerinin parlamentoda temsil edilen parti sayısını azalttığını ve başka- 85 J. Mark Payne/Daniel Zovatto G./Mercedes Matio Diaz, Democracies in Develop- ment: Politics and Reform in Latin America, Inter-American Development Bank, Washington D.C. 2007, s. 21; Jones, s. 50-52; Shugart/Carey, s. 213; Mainwaring/ Shugart (1997-a), s. 467-468. 86 Colomer/Negretto, s. 68-69. 87 Aynı yönde görüş için bkz. Anayurt/Ekinci, s. 268. 88 Aynı yönde görüş için bkz. Bunker, s. 96.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1