Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

41 TBB Dergisi 2020 (149) Murat AÇIL kılabilecektir. Bu sayede Cumhurbaşkanı, diğer partilerle işbirliği yap- ma zorunluluğu duymaksızın, Kurul’un çoğunluğunu kendi dilediği üyelerden oluşturma şansını yakalamaktadır. Hâlbuki gerek yürüt- me gerekse yargı alanında yapılacak atamalarda, Cumhurbaşkanı’nın önerdiği adayın TBMM tarafından kabul edilmesi şart koşulmuş ol- saydı, Cumhurbaşkanı, önerdiği adayların reddedilmesini önlemek için TBMM’deki destek oranını artırma ihtiyacı duyabilir ve diğer par- tilerle işbirliği yapmaya daha istekli olabilirdi. Cumhurbaşkanı ile TBMM arasındaki güç dengesi açısından özel önem arz eden üçüncü husus, bütçenin hazırlanması ve kabul edilmesi sürecinde TBMM’nin oldukça pasif bir konumda bulunmasıdır. Bütçe kanun teklifini sunma yetkisi münhasıran Cumhurbaşkanı’na aittir. Milletvekillerinin alternatif bir bütçe teklifi sunma yetkisi bulunma- dığı gibi, bütçe teklifi üzerinde giderleri artıran veya gelirleri azaltan önerilerde bulunmaları da mümkün değildir. Keza bütçe kanununun mali yıl başlayana kadar yürürlüğe konulamaması halinde geçici büt- çe kanununun çıkarılacağı; geçici bütçe kanununun da çıkarılamama- sı durumunda, yeni bütçe kanunu kabul edilene kadar bir önceki yıl bütçesinin yeniden değerleme oranına göre artırılarak uygulanacağı öngörülmüştür (Anayasa m. 161/4). Söz konusu hüküm, TBMM tara- fından onaylanmış bir bütçe olmadan yürütmenin gelir toplayıp har- cama yapabilmesine olanak tanımaktadır. 124 Son olarak, karşılıklı fesih yetkisinin TBMM ile Cumhurbaşkanı arasındaki ilişkiyi yapıcı değil yıkıcı bir temele dayandırdığını belirt- mek gerekir. Anayasa’nın 116’ncı maddesine göre, TBMM, üye tam- sayısının beşte üç çoğunluğu ile seçimlerin yenilenmesine karar ve- rebileceği gibi, Cumhurbaşkanı’nın da seçimlerin yenilenmesi kararı alması mümkündür. Seçimleri yenileme kararını hangi merci almış olursa olsun, TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri birlikte yenilene- cektir. Diğer bir ifadeyle, seçimleri yenileme kararı alan merci, kendi görev süresinin sona ermesini de göze almak durumundadır. Öte yan- dan, TBMM’nin seçimleri yenileme yetkisi ile Cumhurbaşkanı’nın se- çimleri yenileme yetkisi eşdeğer yetkiler değildir. TBMM, bu yetkisini beşte üç gibi sağlanması oldukça güç bir çoğunlukla kullanabilecek- 124 İsmail Yüksel, “6771 sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu’nun Ardından Kanun Yapma Yöntemi”, Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi , C. 7, S. 2, Y. 2017, s. 267.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1