Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

42 Başkanlık Sisteminde Koalisyonlar ken, Cumhurbaşkanı tek başına seçimlerin yenilenmesine karar vere- bilecektir. Partisi TBMM’de çoğunluğu sağlayamayan bir Cumhurbaş- kanı, siyasi konjonktürün kendi lehine olduğu bir dönemde seçimleri yenileme kararı alarak tekrar seçilmesini ve partisinin TBMM’de ço- ğunluğu elde etmesini sağlayabilecektir. Yasama ile yürütme erkleri arasındaki dengesiz güç paylaşımı- nın koalisyonların oluşumu ve işleyişi üzerindeki olumsuz etkilerine mukabil, Cumhurbaşkanlığı ve TBMM seçimlerinde uygulanan ku- rallar, genel itibariyle partiler arası işbirliğini özendirici bir mahiyet arz etmektedir. Yukarıda yapılan açıklamalardan da anlaşılabileceği üzere, TBMM seçimlerinde nispi temsil sisteminin benimsenmesi, Cumhurbaşkanı’nın mutlak çoğunluk usulüne göre seçilmesi, yasa- ma-yürütme seçimlerinin eş zamanlı olarak yapılması ve TBMM se- çimleri için öngörülen % 10’luk baraj, partilerin ortak bir seçim stra- tejisi etrafında bir araya gelmesini teşvik edici niteliktedir. Özellikle 7102 sayılı Kanun ile siyasi partilerin seçimlerde başka bir partiyi destekleme kararı alamayacağına ilişkin kuralın kaldırılması ve itti- fak yaparak seçime katılma imkânının getirilmesi, hem TBMM hem de Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde çok sık şekilde seçim ittifakları ile karşılaşılmasına neden olabilecektir. 125 Seçim ittifakı yapılması halin- de, % 10’luk barajın hesaplanmasında ittifak yapan siyasi partilerin aldıkları geçerli oyların toplamı esas alınacağından, küçük partiler, daha büyük partilerle ittifak yapıp baraja takılmaktan kurtulabile- ceklerdir. Keza büyük partiler de çıkaracağı milletvekili sayısını ar- tırmak için küçük partilerle ittifak kurmak isteyecektir. Zira ittifak yapan partilerin elde edecekleri toplam milletvekili sayısı, seçimlere ayrı ayrı katılmaları durumunda elde edecekleri milletvekili sayısının toplamından daha büyük olacaktır. 126 Görüldüğü üzere, Türkiye’de seçim sistemi, partilerin seçimler- de birlikte hareket etmesi yönünde güçlü teşvikler sunmakta iken, Cumhurbaşkanı’nın geniş anayasal yetkilerinin TBMM’nin karşı yet- kileri ile dengelenmemiş olması, Cumhurbaşkanı’nı tek taraflı strateji- 125 Aynı yönde görüş için bkz. Anayurt/Ekinci, s. 260. 126 Türkiye’deki seçim ittifakı düzenlemesinin milletvekili dağılımı üzerindeki olası etkileri için bkz. Taylan Barın, “ Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Temsil- de Adalet İlkesi ve “Seçim İttifakı ” Düzenlemesinin Değerlendirilmesi ” , Yıldırım Beyazıt Hukuk Dergisi , Y. 4, S. 2019/1, s. 20-23.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1