Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

56 Belediyelerde Sulh Yetkisi Anayasa Mahkemesi encümenin “ Vergi, resim ve harçlar dışında ka- lan dava konusu olan belediye uyuşmazlıklarının anlaşma ile tasfiyesine karar vermek” görevinin karar organının alabileceği nitelikte bir görev olma- sı ve karar organlarının seçimle oluşturulması gerekirken atanmış üye- lerin varlığının anayasaya aykırı olduğu gerekçesiyle açılan davada, yasanın genel gerekçesinde encümenin yürütme organı olduğunun ve encümenin gündeminin belediye başkanı tarafından belirlendiğine vurgu yaparak belediye meclisinin ve belediye encümeninin sulh yet- kisini değerlendirmiştir. “Bu iki maddenin birlikte değerlendirilmesinden, kuralın parasal uyuşmazlıklarla ilgili olduğu ve ‘miktarı beş bin YTL’den faz- la’ olan uyuşmazlıklarda belediye meclisi yetkili olduğuna göre, encümenin bu konudaki yetkisinin, ‘miktarı beş bin YTL ve daha az’ olan uyuşmazlıklara ilişkin olduğu sonucu çıkmaktadır”. 15 Anayasa Mahkemesi de bu değer- lendirmesinde sulh yetkisinin sadece para alacaklarına yönelik oldu- ğuna ve yetkili organların sınırının kanun metninde belirlenen para miktarı olduğuna yönelik karar vermiştir. Görüldüğü gibi kabul, fe- ragat gibi kelimeleri geniş yorumlayarak daha geniş bir yetkinin var- lığından bahsetmemiştir. Kanun koyucu tarafından belediye meclisi- nin görevleri içinde yer alan sulh yetkisine yönelik kanun metninde yapılan düzeltmenin 16 belediye encümeninin görevleri içinde yer alan sulh yetkisi yönünden yapmamasını, encümenin yürütme organı olup olmadığının tartışıldığı; 17 tasfiyeye, kabule, feragate karar vermek şek- linde yapılan düzeltmenin bu tartışmaları ateşleyeceği düşüncesiyle göz ardı edildiği kanaatindeyim. Özetleyecek olursak, belediyeler sulh yetkisini yalnızca belediye meclisi ve belediye encümeni eliyle kullanırlar. Yetkili organlar ta- rafından yapılmayan sulh veya kabul kararı bozmayı gerektirir. 18 Bu 15 Anayasa Mahkemesi’nin E: 2005/95, K: 2007/5 ve 24.01.2007 tarihli kararı (29 Ara- lık 2007 tarih ve 26741 sayılı Resmi Gazete’ de yayınlanmıştır.). 16 Dipnot 13’e bakınız. 17 Bu konudaki tartışmalar için: Kemal Gözler, Mahalli İdareler Hukuku, 1. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa 2018, s. 331; Tortop/Aykaç/Yayman/Özer, s. 347. 18 “5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 18.maddesinin (h) bendi uyarınca; vergi, resim ve harçlar dışında kalan ve miktarı beş bin YTL’den fazla dava konusu olan bele- diye uyuşmazlıklarının sulh ile tasfiyeye, kabul ve feragate karar verme yetkisinin Belediye Meclisinde olduğu, dosya içerisinde taraflar arasındaki uyuşmazlığa iliş- kin olarak Belediye Meclisinden alınmış bir sulh ve kabul kararı bulunmadığı an- laşıldığından, isin esasına girilerek bozma kararı uyarınca inceleme ve işlem yapı- larak karar verilmesi gerektiği gözetilmeden, yazılı şekilde karar verilmesi, doğru

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1