Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

57 TBB Dergisi 2020 (149) Burç Volkan ZOR organların görevlerinin düzenlendiği madde metinlerinde belediye meclisinin kabul, feragat gibi farklı yetkilerinin de var olduğu düşü- nülse de “sulh ile tasfiye” yetkisi bahsedilen her iki yetkiyi de içinde barındırmaktadır. Sulh yetkisinin organlar yönünden sınırını ise Ana- yasa Mahkemesinin de belirttiği gibi uyuşmazlığın para miktarı çiz- mektedir. III. SULH YETKİSİNİN KAPSAMI A. Maddi Konulara İlişkin Uyuşmazlıklarda Sulh Belediyelerin yetkili organlarının sulh yetkisini düzenleyen mad- de metinlerinde belediye meclisi tarafından yapılacak sulhlarda mad- di bir eşik değer belirlenmişken belediye encümeninin sulh yetkisin- de herhangi bir maddi değer belirtilmediği dikkat çekmektedir. Her iki maddeyi birlikte değerlendirdiğimizde, Anayasa Mahkemesi’nin kuralın para uyuşmazlıkları ile ilgili olduğuna dair kararı 19 da göz önünde bulundurularak, sulh yetkisinin kapsamının yalnızca maddi uyuşmazlıklarla ilgili olduğu söylenebilir. Bu konudaki yaygın görüş de sulh yetkisinin kapsamının maddi uyuşmazlıklara ilişkin 20 olduğu yönündedir. Sulh yetkisini içeren madde metinlerinin tamamı “Vergi, resim, harçlar dışında kalan uyuşmazlıklar” ifadeleri ile başlamaktadır. Be- lediye meclisinin sulh yetkisi görevinde de para ile ölçülebilen bir eşik değer belirlenmiştir. Acaba encümen için 5393 sayılı Kanun ile mül- ga edilen 5272 sayılı Kanun’da yer alan parasal tavan değerin 21 yeni kanunda yer almaması, kanun koyucunun encümene parasal değeri olmayan uyuşmazlıklarda da sulh yetkisi vermek istediği şeklinde yorumlanabilir mi? Anayasa Mahkemesi’nin ve uygulayıcıların da yaptığı yoruma göre söz konusu uyuşmazlıkların maddi değeri olma- görülmemiştir.” Yargıtay 5. Hukuk Dairesi’nin (Y5D), E: 2019/3871, K:2019/13118 ve 01.07.2019 tarihli kararı; Y5D, E: 2019/927, K:2019/12509 ve 25.06.2019 tarihli kararı (www.sinerjimevzuat.com.tr ; E.T: 13.09.2019). 19 “Bu iki maddenin birlikte değerlendirilmesinden, kuralın parasal uyuşmazlıklar- la ilgili olduğu…” dipnot 14’e bakınız. 20 Turan, s. 9; Çelik, Lamih: “Belediye Meclisinin Uzlaşma Yetkisi”, Yerel Yönetim ve Denetim Dergisi , Cilt:13, Sayı: 1, Yıl: 2008, s. 35. 21 Mülga 5272 sayılı Belediye Kanunu md 34/f “Vergi, resim ve harçlar dışında ka- lan ve miktarı beş milyar Türk Lirasına kadar, dava konusu olan belediye alacak- larının anlaşma ile tasfiyesine karar vermek”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1