Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

60 Belediyelerde Sulh Yetkisi diye Kanunu ile belediyelerin işleyişine ilişkin diğer düzenlemelerde yer almayan veya belediye hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili olma- yan uyuşmazlıklar belediye uyuşmazlığı tanımına girmemektedir. Söz konusu Sayıştay kararında da 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu kapsamına giren uyuşmazlıkların belediye uyuşmazlığı olmadığına ve sulh yoluna gidilemeyeceğine yönelik karar verilmiştir. E. İdari Yaptırımlarda Sulh Yaptırım (müeyyide), herhangi bir hukuk kuralına aykırı davranı- şın önceden öngörülebilir ve belirli olan bir tepkiyle karşılanmasıdır. Yaptırım bir kural ihlaline karşı uygulanır ve hukuksal bir cebir (zor- lama) içerir. 27 İdari yaptırımlar 28 ise idari düzeni korumaya yönelik 29 olarak bu müeyyidelerin idari organlar tarafından uygulanmasıdır. İdari yaptırımlar nitelik olarak idari cezalar ve idari tedbirler olarak ikiye ayrılır. 30 İdari cezaların caydırıcılık özellikleri, idari tedbirlerin ise önleyicilik özellikleri bulunmaktadır. Konumuza ilişkin olarak be- lediyeler tarafından verilecek idari yaptırımları ise Kabahatler Kanu- nu kapsamında verilen cezalar, aylıktan kesme disiplin cezaları, imar mevzuatı kapsamında verilen para cezaları, 31 yine imar mevzuatı kap- samında verilen yıkım kararları ile diğer özel mevzuatlar kapsamında verilen yaptırımlar olarak örneklendirebiliriz. İdari yaptırımlar karşısında belediyelerin sulh yetkisini kullanıp kullanamayacağı hususunda yargı kararları üzerinden inceleme ya- parak sonuca ulaşılması daha faydalı olacaktır. Belediye Kanunu’nun 34. maddesine göre “Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.” görevi encümene ait bir görevdir. Kabahatler Kanunu, İmar Kanunu ve diğer özel kanunlara göre belediyeler tarafından kesilmesi emredilen ceza- 27 Ali Ulusoy, İdari Yaptırımlar, 1. Baskı, On İki Levha Yayınevi, İstanbul 2013, s. 5; Ramazan Çağlayan, İdari Yaptırımlar Hukuku, 1. Baskı, Asil Yayınevi, Ankara 2006, s. 10. 28 “Kanunların açıkça yetki verdiği veya yasaklamadığı durumlarda, kendi faaliyet ve tasarruflarıyla ilgili emir veya yasaklara uygun hareketi sağlamak amacıyla araya bir mahkeme kararı girmeden, idarenin doğrudan doğruya bir işlemi ile ve idare hukukuna özgü usullerle verdiği ‘tenkil’ edici niteliği ağır basan idari işlemlere idari yaptırım denir. .Halil Kalabalık, İdare Hukuku Dersleri (Cilt-II), 4. Baskı, Seçkin Yayınevi, Ankara 2019, s. 105-106. 29 Çağlayan, s. 23. 30 Ulusoy, s. 25; Günday, s. 232. 31 3194 sayılı İmar Kanunu madde 42 kapsamında verilen idari müeyyideler.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1