Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

61 TBB Dergisi 2020 (149) Burç Volkan ZOR lar encümen tarafından bir idari yaptırım olacak şekilde yerine getiri- lir. 5326 sayılı Kabahatler Kanunu “Genel Kanun Niteliği” başlıklı 3. maddesi ile bu Kanun’un genel hükümlerinin diğer kanunlarda yer alan idari para cezalarında da uygulanabileceğini hüküm altına almış- tır. 32 Sayıştay Temyiz Kurulu tarafından verilen bir kararda 33 da encü- men tarafından İmar Kanunu kapsamında verilen bir cezanın, encü- men kararlarının idari nitelikte birer karar olmasına vurgu yapılarak, Kabahatler Kanunu’nun “Vazgeçme ve Kabul” başlıklı 30. maddesi 34 kapsamında yine encümen tarafından geri alınabileceği, kaldırılabile- ceği, değiştirilebileceği ve aynı konuda yeni işlem tesis edilebileceğine hükmetmiştir. Aynı kararda encümen kararlarının idari yargının ko- nusuna giren idari işlemlerden olduğu ve aksine hüküm bulunmaması halinde yetki ve usulde paralellik ilkesi 35 kapsamında işlem tesis edi- lirken izlenen aynı yol, usul ve esaslar takip edilerek geri alınabileceği- ne ve değiştirilebileceğine ayrıca vurgu yapılmıştır. Somut olay incelendiğinde dava şartı gerçekleşmemiş ve sonra- dan iptal edilen kanunun hükmüne dayanılarak verilen mükerrer bir ceza söz konusudur. Kabahatler Kanunu’nun “Vazgeçme ve Kabul” başlıklı hükmüne dayanılarak idari işlemin geri alınması söz konusu olmuştur. Ancak, belediye encümenince verilen idari para cezasına karşı uyuşmazlık çıkması ve dava şartının gerçekleşmesi halinde hem Kabahatler Kanunu’nun 30. maddesi kapsamında ceza işleminin de- ğiştirilebileceği hem de Belediye Kanunu’nun 18 veya 34. maddeleri kapsamında sulh yetkisinin kullanılabileceği bir durum ortaya çıka- 32 5326 sayılı Kabahatler Kanunu md. 3 (Genel Kanun Niteliği) “(1) Bu Kanunun; a) İdarî yaptırım kararlarına karşı kanun yoluna ilişkin hükümleri, diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmaması halinde, b) Diğer genel hükümleri, idarî para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımını gerektiren bütün fiiller hakkın- da, uygulanır.” 33 Sayıştay Temyiz Kurulu’nun K: 2013/37056 ve 30.04.2013 tarihli kararı (www. sinerjimevzuat.com.tr; E.T: 23.05.2019). 34 “Madde 30 - (1) Kanun yoluna başvuran kişi, bu konuda karar verilinceye kadar başvurusundan vazgeçebilir. Vazgeçme halinde bir daha aynı konuda başvuruda bulunulamaz. (2) İlgili kamu kurum ve kuruluşu da mahkeme tarafından karar verilinceye kadar kanun yolu başvurusunu kabul ederek idarî yaptırım kararını geri alabilir” 35 “Bir idari işlemi tesis etmeye yetkili olan makamın, aksine bir hüküm bulunma- dıkça, o işlemin ortadan kaldırılması, değiştirilmesi veya geri alınması sırasında da yetkili olmasına denir”. Bahtiyar Akyılmaz/Murat Sezginer/Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, 11. Baskı, Savaş Yayınevi, Ankara 2019, s. 368.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1