Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

62 Belediyelerde Sulh Yetkisi caktır. Bu gibi bir durumda belediyenin hangi yetkisinin kullanılması gerektiğinin tespitinde kanunlar ihtilafının varlığı ve kesilen cezaların hukuki niteliğinin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Kana- atimizce bu konuda kanunlar ihtilafından öte kesilen cezaların hukuki niteliğinin göz önünde bulundurulması gerektiğidir. Öncelikle idari cezaları değerlendirecek olursak, belediye encüme- ni tarafından kesilen cezalar birer idari ceza ve idari işlemdir. İdari işlemlerin icraîlik özelliği gereği tek yanlı olarak açıkladığı iradeye da- yalı sonuç doğurabilir 36 ve kamu gücü ayrıcalıklarından yararlanırlar. Bir idari işlem olan cezaların zorlama, ıslah etme, belirlenen kurallara uyulmasını sağlamak gibi tek taraflı üstünlüğünün olduğu özellikle- ri vardır. Bu sebeplerle idari cezalar için sulh yoluna gidilmesi, idari işlemin özüne uygun olan bir durum değildir. Kanaatimizce kesilen cezalar, dava konusu bir uyuşmazlık haline gelse bile pazarlık konusu edilerek kaldırılması, değiştirilmesi ve yerine yeni ceza verilmesi sulh yoluyla yapılacak bir işlem değildir. 37 Verilen cezanın ağır ve bariz ola- rak hatalı olduğunun tespit edilmesi halinde belediye encümeni tara- fından Kabahatler Kanunu hükümlerine göre aynı usul ve esaslar uy- gulanarak tek taraflı bir işlem ile geri alınması daha uygun olacaktır. İdari tedbirlerde sulh yoluna gidilmesinde ise; idari tedbirlerin zorlama, ıslah etme, caydırma özelliklerinden öte kamu hizmetinin daha sağlıklı yürümesini sağlamak için tedbir alma özellikleri bulun- maktadır. Kanaatimizce idari cezalar için sulh yoluna gidilemese de idari tedbirler için sulh yoluna gidilebilmelidir. İdari tedbirler için kamu yararı ve kişi yararı dengesi gözetilmek koşuluyla kamu hiz- metlerinin yürütülmesi konusunda sakınca oluşturmayacak uyuşmaz- lıklar için sulh yoluna gidilebilmesi 38 gerekmektedir. 36 Kemal Gözler/Gürsel Kaplan, İdare Hukuku Dersleri, 14. Baskı, Ekin Yayınevi, Bursa 2013, s. 279; Ramazan Yıldırım/Serkan Çınarlı, Türk İdare Hukuku Dersleri (C:II), 1. Baskı, Astana Yayınevi, Ankara 2019, s. 67. 37 Mehmet Karaarslan, “İdarenin Taraf Olduğu Uyuşmazlıkların Alternatif Uyuş- mazlık Çözüm Yöntemleri ile Giderilmesi”, TBB Dergisi , Cilt: 140, Yıl: 2019, s. 108; Gürsel Özkan, “Tazminat Uyuşmazlıklarının İdari Yargı Öncesi Sulh Yoluyla Çö- zümü”, Uluslararası Avrasya Ekonomileri Konferansı, 29-31 Ağustos 2016, s. 263. 38 Salihli Belediye Meclisinin, K:2017/26 sayılı ve 01.03.2017 tarihli tapu iptali ve tescil davasına yönelik sulh talebinin kabulüne yönelik karar; Salihli Belediye Meclisi’nin, K:2017/10 sayılı ve 03.01.2017 tarihli tapu iptali davasından feragat kararı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1