Türkiye Barolar Birliği Dergisi 149.Sayı

71 TBB Dergisi 2020 (149) Burç Volkan ZOR tayin etmek” 61 görevleri bulunmaktadır. Bu kapsamda belediye mec- lisi veya encümen tarafından alınan sulh kararları belediye başkanı tarafından uygulanabilir 62 veya mahkeme huzurunda yapılan sulh tekliflerini ilgilisine göre meclis veya encümen tarafından karar alın- dıktan sonra kabul ya da feragat 63 edilebilir. Belediye başkanının bu görevlerini yetki devri ile karıştırmamak gerekir. SONUÇ Uyuşmazlıklar karşısında alternatif çözüm yollarına başvurma ih- tiyacının ve buna yönelik yapılan düzenlemelerin arttığı bir dönem- de demokrasinin beşiği olarak kabul edilen yerel yönetim birimi olan belediyelerde uyuşmazlıklara karşı çözüm yolu olarak sulh yoluna gidilmesi kabul edilmektedir. Ancak sulh yoluna başvuru şartları, yal- nızca maddi değeri olan uyuşmazlıklar ve dava konusu olma koşul- ları ile adeta sulh olmama yoluna dönüştürmüş durumdadır. Oysaki maddi değeri olan uyuşmazlıklar için sulh yoluna başvurulabiliyorsa, maddi değeri olmayan uyuşmazlıklar için evleviyetle sulh yoluna baş- vurulabilmesi gerektiği ve diğer bir zorlayıcı koşul olan dava konusu olma şartının madde metninden çıkarılarak, belediyelere daha özerk hareket edebilme imkânı verilmesi gerekmektedir. Dava konusu olma şartında özellikle arabuluculuk kurumunu ele alacak olursak mevcut düzenlemeler ile yargı yerlerinin iş yükünü azaltmak için oluşturulan arabuluculuk kurumunda, dava şartı sağlanmadığı için sulh yoluna gidilememesi gibi abes bir durum oluşmaktadır. Belediyelerde sulh yetkisi belediye meclisi ve belediye encümeni eliyle kullanılabilmektedir. Mevcut düzenlemelere göre sulh yetkisi- nin organlar arası paylaşımı madde metinlerinden açık olarak anla- şılamamaktadır. Anayasa Mahkemesi’nin 2007 yılında verdiği bir ka- 61 5393 sayılı Belediye Kanunu md. 38/c. 62 Örnek kararlar için: Bayındır Belediye Meclisi’nin K:2016/1-46 sayılı ve 05.02.2016 tarihli kararı (www.bayındır.bel.tr ; E.T.: 09.09.2019); Malkara Belediye Meclisi’nin 59 karar numaralı ve 03.03.2016 tarihli kararı (www.malkara.bel.tr; E.T.: 09.09.2019). 63 “5393 sayılı Belediye Kanunu uyarınca miktarı beş bin Türk Lirasını geçen bele- diye uyuşmazlıklarında belediye meclisinin bu yönde bir kararı olmaksızın be- lediye başkanının temyizden feragatinin mümkün olmadığı sonucuna varılmış- tır”. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun, E: 2016/7-2655, K: 2018/680 sayılı ve 04.04.2018 tarihli kararı (www.kazanci.com, E.T: 19.09.2019).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1