Türkiye Barolar Birliği Dergisi 150.Sayı
124 Türkiye’de Kürtajın Etik Açıdan İncelenmesi 1. Giriş İstenmeyen veya yasaklar ya da imkânsızlıklar nedeniyle sonlan- dırılamayan hamilelik, kadının özgürlüğünü kısıtlayan, fizyolojik ve psikolojik sağlığı üzerinde ciddi bir yük oluşturan, sadece dokuz ay değil yıllar boyunca kadını çocuk bakımı sorumluluğunun altına so- kan ve kadının bütün hayatını etkileyen bir durumdur. 1 Önlem alınsa dahi istenmeyen gebelik günümüzde birçok kadının başına gelebil- mektedir. Kürtaj meselesi hukuk, felsefe ve etik açısından incelenmesi gereken bir mevzudur. Genelde “hakların yarışması” olarak adlandı- rılan, kadının özgürlüğünün ceninin yaşam hakkından üstün olduğu görüşü, gelişmiş ülkelerde benimsenmektedir. Dolayısıyla bu tip geliş- miş ülkelerde kürtaj hakkı, bireyin en doğal hakkı olarak görülmekte ve kadının bu aşamada tercihinin özgür olması sağlanmaktadır. Kürtaj tartışmalarında en çok dile getirilen görüşler, kürtajın masum bir bi- reyin hayatına son verdiğini kabul ederek gebeliğin ilk aşamasından itibaren etik açıdan yanlış olduğunu savunan kürtaj karşıtı görüşler ile kadının bedeni üzerindeki hakkına dayanarak kadının gebe kalma- ya ve anne olmaya zorlanamayacağını, geleceğini belirleme hakkının sadece kendisine ait olduğunu savunan kürtaj yanlısı görüşlerdir. Bu anlamda kürtaj tartışmalarının çoğunlukla hak temelli yaklaşımlarca ele alındığı görülmektedir. 2 Ünlü kemancı örneğinde de olduğu gibi başkasına yardım etmeyi reddetme hakkı ve kendisinin istemediği bir duruma yükümlü olamayacağı, tıbbi müdahalenin reddi ya da zara- ra katlanmama özgürlüğünün varlığını kürtaj açısından incelemek önemlidir. Bu makalede sorgulayacağımız konu, ceninin ne zaman birey sayılıp birey sayılmayacağı ile kanunda öngörülmüş olsa dahi doktrinde tartışmalı olan kürtajı, salt birey açısından hiçbir şekilde kabul etmeme veya bu ahlaki ve manevi olguya inanmama özgürlü- ğümüzün, kürtajın yasaklanmasının hangi “üstün yararı” gözeteceği varsayımında kabul edilebilir olacağı, yasa koyucuların hangi hukuki gerekçeye dayanarak kürtajın yasaklanmasını istedikleri ve neredeyse tamamı erkek olan yasa koyucuların kadının vücudu hakkında karar vermeye ne kadar etkili oldukları konularıdır. 1 İçten Keskin, Amerika ve Türkiye’de Kürtaj Politikaları ve FeminizmÜzerine Kar- şılaştırmalı Bir Analiz, Temmuz 2014. 2 Didem Gediz Gelegen, “Kürtaj: Cinayet Süsü Verilmiş Bir İntihar mı?”, Fe Dergi : Feminist Eleştiri, Cilt 3, Sayı 1, 2011, s.65, http://cins.ankara.edu.tr/20111.html (26 Nisan 2013.)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1