Türkiye Barolar Birliği Dergisi 150.Sayı

127 TBB Dergisi 2020 (150) Bilgehan ARİFOĞLU cıyla da başvurulabilmektedir. Tedavi amacıyla yapılan kürtaj, kadının gebeliğini sürdürmesine engel hastalıkları nedeniyle veya gebeliğin kadının sağlığını tehdit ettiği durumlarda yapılan müdahaledir. Gebe kadının yaşamını kurtarmak için tedavi amacıyla kürtaja başvurulma- sı, birkaç radikal görüş dışında etiğe uygun olarak kabul edilmektedir. Ancak annenin sağlığının yaşamsal olmayacak şekilde tehlikeye girme- si veya gebeliğin psikolojik sorunlarını arttıracak olması halleri halen tartışmalı konular arasındadır. 13 Seçici olarak yapılan kürtaj ise fetüste var olan veya var olma olasılığı bulunan herhangi bir kusur nedeniyle yapılan kürtajdır. 14 Bununla bağlantılı olarak fetüsün hangi özellikleri- nin kusur olarak görüleceği ve kürtajda hangi gerekçelerin etik açıdan kabul edilebilir olduğu sorusu gündeme gelmektedir. Gerekçeleri ba- kımından kürtaj ele alındığında, kültürel nedenlerle erkek çocukların daha çok önemsenmesinin veya daha önce doğan çocukların tümünün aynı cinsiyeti taşımasının bazı ebeveynler için kürtaj gerekçesi olabildi- ği görülmektedir. Bu kapsamda fetüsün cinsiyeti gerekçesiyle kürtaja başvurmanın etik açıdan uygun kabul edilip edilmeyeceği sorusu, ko- nunun farklı bir yönünü ortaya çıkarır. Kürtajın doğum kontrol yönte- mi olarak algılanarak bu amaçla kullanılması da gerekçeleri bakımın- dan kürtajın değerlendirilmesinde ele alınan konulardandır. 15 Bizim konumuz rızası dışında çocuk düşürme veya düşürtmekten ziyade, rıza dahilinde yapılacak müdahalelerde öngörülen suçlar ve genel olarak kürtajın yasaklanmak istenmesi üzerinedir. Bu yüzden bu suç tipiyle ilk karşılaştığımız durum “ gebelik süresinin on haftayı geçmiş ” olduğu durumlardır. Türk Ceza Kanunu burada çocuk düşürme ile düşürtme arasında bir ayrıma gitmiştir. Dolayısıyla kadının kendisi- nin gebeliği sonlandırdığı durumun kanunda nasıl işlendiğinin ayrıca incelenmesi gerekir. 3. TCK’da Çocuk Düşürme Çocuk düşürme ile ilgili olarak Türk Ceza Kanunu, 100. madde- de, “Gebelik süresi on haftadan fazla olan kadının çocuğunu isteyerek 13 Görkey Ş. “Gebeliğin Sonlandırılmasında Karşılaşılan Etik Sorunlar.” In: Hatemi H, Doğan H, editörler. Medikal Etik. İstanbul: Yüce Yayınları; 2001. p.80-109 14 Oğuz ve diğ., “Gebeliğin Seçici Olarak Sonlandırılması” başlığı, s.105. 15 Görkey, s. 94

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1