Türkiye Barolar Birliği Dergisi 150.Sayı

182 Türkiye’de Uygulanılan Genel Sağlık Sigortasının Salgın Hastalıklar Karşısında Önemi min ihtiyaçları karşılamadığı açıktı. Nitekim 5510 sayılı Kanun’un ih- das amaçları arasında sağlık hizmetlerinin finansmanının Türkiye’de yaşayan herkesi kapsayacak şekilde eşit ve tek bir yapıya kavuşturul- ması ile vatandaşların hastalanmasına engel olacak her türlü koruyucu sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması, hastalık halinde ise vatandaş- ların en etkin ve hizmete kolay ulaşabilecekleri bir yöntemle tedavi edilmesine çalışılmak olduğu görülmektedir. Toplumda yaşayan herkese sağlık hakkının sunulmasının en önemli araçlarından birinin sağlık sigortasının varlığı olduğu gözetil- diğinde sağlık hakkı ile sosyal güvenlik hakkının birbiriyle bağlantılı olduğu açıktır. 7 Bir sağlık sigortası sistemi kurulurken iki husus önem arz etmektedir. Birincisi sistemin kapsayıcılığı ikincisi ise sistemin fi- nansmanın nasıl sağlanacağı hususudur. Genel Sağlık Sigortası sistemi bu noktada kapsayıcılık bakımından hangi statü hukukuna tabi ola- rak çalıştığına bakmaksızın hatta çalışıp çalışmadığına bakmaksızın zorunlu olarak herkesi kapsamına almaya çalışan; finansman mode- li itibariyle de herkesin gelir seviyesiyle bağlantılı olarak prim öde- mek suretiyle ödeme gücü bulunmayan ya da özel himaye gören kimi vatandaşların ise primlerinin devlet tarafından ödendiği bir modeli öngörmektedir. 8 Bu bağlamda genel sağlık sigortasının finansmanın sosyal sigorta primleri, vergiler, devlet katkısı, cepten harcamalar ve isteğe bağlı sigorta primlerinden oluşan bir şekilde sağlandığını söyle- mek mümkündür. 9 1. 5510 sayılı Kanun’a Göre Genel Sağlık Sigortalısı Sayılanlar 5510 sayılı Kanun’un 60. maddesinin 1. fıkrasının a bendinde; yer- leşim yeri Türkiye olan kişilerden öncelikle çalışma şekilleri bakımın- dan hizmet akdi ile çalışanlar, bağımsız çalışanlar ilemahallemuhtarla- rı, kamu idarelerinde kadrolu çalışanlar, sözleşmeli çalışanlar, açıktan vekil olarak atananlar zikredilerek bu kişilerin genel sağlık sigortalısı sayılacağı belirtilmiştir. Aynı fıkranın b bendinde de isteğe bağlı sigor- talıların genel sağlık sigortalısı sayılacağı zikredilmiştir. Daha sonra 7 Kadir Arıcı, Türk Sosyal Güvenlik Hukuku, Ankara 2015, s. 408. 8 Yusuf Alper, “Sosyal Güvenliğin Finansmanı/Primler”, Yeni Düzenlemeler Çer- çevesinde Sosyal Güvenlik Mevzuatı Semineri, Kamu- İş, Ankara 2007, s. 235. 9 Abdülaziz Gülay, “Türkiye’de Sağlık Sisteminin Finansmanı ve İngiltere ile Kar- şılaştırılması”, Marmara Sosyal Araştırmalar Dergisi , Sayı 12, Aralık 2017, s. 21.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1