Türkiye Barolar Birliği Dergisi 150.Sayı
194 Türkiye’de Uygulanılan Genel Sağlık Sigortasının Salgın Hastalıklar Karşısında Önemi almamaya ya da daha düşük tutarlarda belirlemeye veya tekrar birinci fıkranın (a) bendi için belirlenen tutara getirmeye, ikinci ve üçüncü ba- samak sağlık hizmet sunucularında yapılan muayenelerde ise müraca- at edilen sağlık hizmeti sunucusunun yer aldığı basamak, sağlık hiz- meti sunucusunun resmi ve özel sağlık hizmeti sunucusu niteliğinde olup olmaması, önceki basamaklardan sevkli olarak başvurulup baş- vurulmadığı gibi hususları göz önünde bulundurarak on katına kadar artırmaya ve sağlık hizmeti sunucuları için farklı belirlemeye yetkili- dir. Yatarak tedavide sağlık hizmetleri bedelinin % 1’ine kadar katılım payı alınabileceği belirtilimiş ve % 1’ine kadar tespit edilen katılım pa- yını almamaya, yarısına kadar indirmeye Kurum yetkili kılınmıştır. 18 Sonuç: Yapıları itibariyle birbirlerine mündemiç olan sağlık ve sosyal gü- venlik hakkı çerçevesinde devletlerin vatandaşlarını bu salgın hasta- lıklardan koruyucu ve kapsayıcı bir sağlık ile sosyal sigorta sistemi kurmak zorunda oldukları yadsınamaz bir gerçektir. Dünyamızın son yıllarda karşı karşıya kaldığı salgın hastalıklar da devletlere bu has- talıklarla mücadele noktasında tıbbi ve hukuki anlamda dirayetli bir sistem kurmalarının elzem olduğunu öğretmiştir. İçinde gelişmiş devletlerin de bulunduğu, sosyo-ekonomik du- rumları veya statüleri ne olursa olsun herkesi kapsayıcı bir sağlık si- gorta sistemi kuramayan ülkelerin Kovid-19 salgınında yaşadıkları vahim tabloya karşın ülkemizin verdiği başarılı sınav göze çarpmak- tadır. Ülkemiz bu sınavı başarıyla verirken en önemli hukuki enstrü- manı genel sağlık sigortasından destek alarak sunduğu yaygın sağlık hizmetidir. Genel Sağlık Sigortasının 18 yaşından küçükleri ve test yaptırmak suretiyle hane başı geliri asgari ücretin üçte birinden az olanları prim ödemeksizin, kamuda ve özelde bağlı çalışanları da primleri kayna- ğından kesilmek suretiyle zorunlu olarak sisteme alan ve sisteme oto- matik olarak alınan kişiler harici kişileri cüzi primler ödemek suretiyle sisteme katan yapısı toplumun tümünü etkileyen salgın hastalıklar gibi sosyal risk hallerinde kapsayıcı bir koruma sağlamıştır. Ayrıca pandemik hastalıklar karşısında sunulan sağlık hizmetlerinin acil hal 18 5510 sayılı Kanun md. 68/2.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1