Türkiye Barolar Birliği Dergisi 150.Sayı
80 Türk Anayasa Mahkemesi Kararları Işığında Af Yetkisinin Kullanımı SONUÇ Cezalandırmanın tarihiyle aynı olan “af” kurumu bidayetinden bugüne kadar siyasal, felsefi, sosyolojik, hukuksal tartışmalara konu olmuştur. Ancak af, aleyhinde serdedilen tüm görüşlere rağmen vaz- geçilmez bir kurum olarak varlığını sürdürmüştür. Nitekim af sosyal çatışmaların ve adalet mekanizmasının ortaya çıkardığı sorunların gi- derilmesinde hayati bir işlev icra etmektedir. Türkiye’de af yetkisinin kullanılması yargısal sonuçlara yol aç- maktadır fakat bu yetki yargı organları tarafından değil yasama ve yürütme organı tarafından kullanılmaktadır. Özellikle yasama orga- nı olan Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin bu yetkinin kullanılmasında daha titiz olması gerekmektedir. Zira TBMM tarafından kullanılacak olan af yetkisi sonuçları itibariyle daha kapsamlı olmaktadır. Af yetkisini kullanan TBMM’nin bu yetkisini bir “kanun” biçimin- de kullanacağı tartışmadan uzaktır. Bu kanun ise tüm kanunlar gibi Anayasa’ya uygunluğu bakımından Anayasa Mahkemesi’nin yargısal denetimine açıktır. Anayasa Mahkemesi bu denetimi şekil ve esas ba- kımdan yapmaktadır. Anayasa Mahkemesi, Anayasa’ya aykırılık iddiasıyla önüne gelen uyuşmazlıklarda, TBMM’nin kanunu nasıl tavsif ettiğine bakmaksızın kendisi kanun metninin içeriğine bakarak nitelendirme yapmaktadır. Anayasa Mahkemesi, af kanununa ilişkin olarak itiraz ve iptal davası yoluyla önüne gelen Anayasa’ya aykırılık iddiasını gerek şe- kil gerekse de esas yönünden denetlemekte, şekil veya esastan kanun hükmünü iptal edebilmektedir. Nitekim Anayasa Mahkemesi’nin bu yönde çok sayıda kararı vardır. Anayasa Mahkemesi’nin af kanunlarına ya da infaz veya şartlı sa- lıverme gibi adlarla çıkarılan ancak doğurduğu sonuçlar bakımından affa benzeyen kanunlara yönelik iptal kararları önemli sonuçlara yol açmaktadır. Bu türden kanunların bazı hükümlerinin iptal edilmesi, kanun koyucunun kapsam dışı bıraktığı suçların da af kapsamına alın- masına neden olmakta ve böylece kanunun şümulü kanun koyucunun arzusu hilafına genişlemektedir. Anayasa Mahkemesi’nin, esas bakımdan yaptığı denetimlerde, kimi zaman af kanunlarında kanun koyucunun, affın kapsamını be-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1