Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

122 Türk Ceza Muhakemesi Hukukunda Cumhuriyet Savcısı ve Mahkemelerin Bilgi ve Belge ... meti gören kişilerden söz etmekteydi. 54 - 55 Ayrıca anayasa ya da idare hukukunda da böyle bir kavrama rastlanmamaktadır. 56 Gerekçedeki tanımda yer alan kamu adına yürütülen bir hizmet ibaresinden ha- reketle, kamusal faaliyete en yakın kavramın, kamu hizmeti olduğu ifade edilmektedir. 57 Dolayısıyla kamusal faaliyetin açıklanmasında bu kavramdan yararlanılabileceği belirtilmektedir. Kamu hizmeti, genel olarak siyasal organlar tarafından kamuya yararlı kabul edilen, bir kamu kuruluşunun ya kendisi tarafından ya da yakın denetimi ve gözetimi altında özel kesim tarafından yürütülen hizmet olarak açık- lanmaktadır. 58 Ancak kamusal faaliyetin, kamu hizmeti ile açıklanması eleştirilmektedir. Okuyucu Ergün’e göre kamu hizmeti kavramı, belir- siz ve geniş kapsamlı olup; kamusal faaliyetin, kamu hizmeti olarak ele alınması durumunda, özel hastanede çalışan sağlık mensubundan, özel halk otobüsü şoförüne kadar neredeyse toplumun yarısının kamu görevlisi sayılması gerektirecektir. 59 - 60 Yazara göre bu durum, TCK 54 765 sayılı TCK’da ceza kanununun uygulamasında kimlerin memur sayılacağı 279. maddede belirlenmiştir: “Ceza Kanunu’nun tatbikatında:1- Devamlı veya muvakkat surette teşrii, idari veya adli bir amme vazifesi gören Devlet veya diğer her türlü amme müesseseleri memur, müstahdemleri;2- Devamlı veya muvakkat, ücretsiz veya ücretli, ihtiyari veya mecburi olarak teşrii, idari veya adli bir amme vazifesi gören diğer kimseler memur sayılır.” Maddenin ikinci fıkrasında ise kamu hizmeti görmekle görevli olanlar açıklanmıştır: “1- Devamlı veya muvakkat surette bir amme hizmeti gören Devlet veya diğer amme müessesesinin memur ve müstahdemleri; 2- Devamlı veya muvakkat, ücretli veya ücretsiz ihtiyari veya mecburi surette bir amme hizmeti gören diğer kimselerdir.” 55 765 sayılı TCK’da memur kavramı için bkz. Doğan Soyaslan, “Ceza Hukukunda Memur Kavramı”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , C. 45, Sa. 1, 1996 (41- 53); Selami Turabi, “Ceza Hukukunda Kamu Görevlisi Kavramı”, Ceza Hukuku Dergisi , C. 7, Sa. 20, Aralık 2012, s. 93-101 (87-110). 56 Güneş Okuyucu Ergün, Türk Ceza Hukukunda Zimmet Suçu, Çakmak Yay., An- kara, 2008, s.13; Tezcan/Erdem/Önok, s. 1102. Kamusal faaliyet kavramının te- mel alındığı tez çalışması için bkz. D. Çiğdem Sever, Kamusal Faaliyetlerin Özel Kişilere Gördürülmesi: Özel Güvenlik ve Özel Sağlık, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku (İdare Hukuku) Anabilim Dalı, Yayımlanma- mış Doktora Tezi, 2013. 57 Benzer yönde bkz. Tezcan/Erdem/Önok, s. 1090; Gökcan, s. 150; Türay, s. 364. 58 Metin Günday, İdare Hukuku, 10. Baskı, İmaj Yay., Ankara 2015, s. 330. Bkz. ve krşl. Kemal Gözler, Gürsel Kaplan, İdare Hukuku Dersleri, 20. Baskı, Ekin Kita- bevi Yay., Bursa, 2018, s. 482. Kamu hizmetine ilişin detaylı bilgi için bkz. Aydın Gülan, “Kamu Hizmeti Kavramı”, İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi , C. 9, Sa. 1-3, 2011, (147-159). 59 Okuyucu Ergün, s. 538-540. 60 Özgenç ise kuruluş kanunlarına göre kamu tüzel kişiliğini haiz olan vakıf üniver- sitelerinin yürüttükleri faaliyetlerin kamusal bir faaliyet olduğunu ve bu faaliyeti yürüten vakıf üniversitesi çalışanlarının da kamu görevlisi olduğunu belirtmekte-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1