Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

123 TBB Dergisi 2020 (151) Bilal OSMANOĞLU m. 2/3’te yer alan suç ve ceza içeren hükümlerin geniş yorumlanması yasağını ihlal eder niteliktedir. 61 Türay ise kamu hizmeti kapsamında yer alan birçok faaliyetin kamu hizmeti olmaktan çıkarıldığını ancak kanun koyucunun kamu hizmetine yönelik bu güncel durumu göz ardı ettiğini belirtmektedir. 62 Görüldüğü üzere öğretide kamusal faa- liyetin kamu hizmetinden hareketle açıklanması, bir taraftan kavramı hukuka aykırı bir şekilde genişletmesi nedeniyle eleştirilirken; diğer taraftan da yakın dönemde bu kapsamdan çıkarılan faaliyetler dola- yısıyla daraltması nedeniyle tenkit edilmektedir. Öte yandan kamusal faaliyetin, kamu hizmeti ve kamu görevi kavramlarını birlikte içerdiği ancak kamuya yararlı faaliyetleri dışında bıraktığı da ileri sürülmekte- dir. 63 Sonuç olarak öğretide kamusal faaliyet kavramının içeriğine iliş- kin mutabık kalınmış bir tanımlama bulunmamaktadır 64 . Kanaatimizce gerekçedeki tanımda yer alan kamu adına yürütülen bir hizmet ifadesi ile idare hukukunda yerleşik bir kavram olan kamu hizmetinin kastedilip kastedilmediği anlaşılamamaktadır. Ancak ka- nun koyucunun, kamusal faaliyet isimli yeni bir kavramdan söz edi- yor olması, idare hukukundaki terimlerle bağlı kalmak istemediğinin bir işareti olarak görülebilir. TCK kapsamında kamu adına yürütülen bu hizmetin açıklanmasında, görevi kötüye kullanma suçunun koru- duğu hukuki değerin göz önünde bulundurulması faydalıdır. Zira bu dir. Bkz. İzzet Özgenç, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 15. Bası, Seçkin Yay., 2019, s. 880, dn. 320. Sonay Evik de vakıf üniversitelerinin, kamu hukuku usulü- ne göre verilmiş bir siyasi kararla kurulmuş olmaları ve devletin yakın gözetim ve denetiminde faaliyet göstermeleri nedeniyle bu kurumlarda çalışan öğretim üyelerinin kamu görevlisi olarak değerlendirmek gerektiği kanaatindedir. Ancak yazar, özel hastanelerin, vakıf üniversiteleriyle aynı durumda olmadığından bu hastanelerde çalışan hekimlerin kamu görevlisi sayılamayacağını belirtmektedir. Bkz. Vesile Sonay Evik, Görevi Kötüye Kullanma Suçları (TCK m. 257), On İki Levha Yay., İstanbul, 2019, s. 34-35. 61 Bu görüşte, kamu hizmetinin geniş bir kavram olması nedeniyle kavramın, kamu görevi olarak anlaşılması gerektiği savunulmaktadır. Ancak madde metni ve ge- rekçesi karşısında böyle bir yorum yapılamayacağı kanaatindeyim. Benzer yönde bkz. Demren Dönmez, s. 117. 62 Türay, s. 365-367. 63 Tezcan/Erdem/Önok, s. 1090, 1091; Hasan Tahsin Gökcan, Mustafa Artuç, Ceza Hukukunda Kamu Görevlisi ve Özel Soruşturma Usulleri, 4. Bası, Ankara, 2016, s. 9; Demren Dönmez, s. 120, 121; R. Murat Önok, Uluslararası Boyutuyla İşkence Suçu, Seçkin Yay., 2006, s. 372. 64 Fatih Selami Mahmutoğlu, Serra Karadeniz, Türk Ceza Kanunu Genel Hükümler Şerhi, Beta Yay., İstanbul, 2017, s. 63-64.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1