Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
124 Türk Ceza Muhakemesi Hukukunda Cumhuriyet Savcısı ve Mahkemelerin Bilgi ve Belge ... hizmeti “kötüye kullanan” kişiler, bir cezai yaptırım ile karşılaşacak ise bu kişilerin yürüttükleri hizmetin, suçla korunan hukuki değer ile ilişkili bir hizmet olması gerekmektedir. Görevi kötüye kullanma suçu ile kamusal faaliyetlerin, dürüst, etkin ve hukuken kendilerine tanınan sınırlar içinde yerine getirileceğine ilişkin toplumda hâkim olan güven korunmaktadır. 65 - 66 Buna göre söz konusu hizmetin, yerine getirilme- sinde dürüst, etkin ve hukuken tanınan sınırlar içinde hareket edilece- ğine ilişkin toplumda hâkim güvenin olduğu bir hizmet olduğu söy- lenebilir. Ayrıca gerekçedeki tanımdan hareketle bu hizmetin, kamu adına yürütülmesi ve bunun da Anayasa ve kanunlarda belirlenmiş usullere göre verilmiş bir siyasal karara dayalı olması gerekmektedir. 67 Bu üç kıstasın, bir faaliyetin, kamusal faaliyet olarak nitelendirilmesin- de temel alınması gerektiği kanaatindeyim. Bununla birlikte öğretide birlik sağlanamayan kamusal faaliyet kavramına ilişkin açık, net ve ihtilafa yer bırakmayan bir tanım getirmek, bu çalışmanın ötesine geç- mektedir. Kişinin kamu görevlisi olarak kabul edilmesinin ikinci koşulu ise kamusal faaliyetin yürütülmesine katılmış olmasıdır. TCK m. 6’ya göre bu katılım atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette sürekli, süreli veya geçici olabilir. Buna göre ceza hukukunda, idare hukukunda kabul edildiği şekliyle kişinin, kamu kesimindeki bir ör- 65 Tezcan/Erdem/Önok, s. 1102; Koca/Üzülmez, Özel Hükümler, s. 967, 968; Üzül- mez, “Görevi Kötüye Kullanma Suçu”, s. 194; Özbek/Doğan/Bacaksız, Özel Hü- kümler, s. 1130; Handan Yokuş Sevük, “Görevi Kötüye Kullanma Suçu (TCK m. 257)”, Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , C. 23, Sa. 39, 2018, s. 260, 261 (257- 316); İzzet Özgenç, Cumhur Şahin, “Kamu Görevinin Kötüye Kullanılması Suçu Üzerine Düşünceler”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi , C. VI, Sa. 1-2, Hazi- ran-Aralık 2002, s. 195. 66 Görevi kötüye kullanma suçunun TCK’da “Kamu İdaresinin Güvenilirliğine ve İşleyişine Karşı Suçlar” bölümünde düzenlenmiş olması nedeniyle suçun, kamu idaresine yönelik bir güveni koruduğu söylenebilir. Ancak bölümde yer alan kanun maddelerine bakıldığında; esasen faaliyeti kimin yürüttüğünden ziyade, faaliyetin niteliğinin önemli olduğu anlaşılmaktadır. Bu bakımdan kamu idare- sinden ziyade kamusal faaliyetlerin işleyişine ilişin bir güvenin korunduğu kana- atindeyim. 67 Buradaki siyasal kararın mutlaka yasama meclisinin iradesi olarak kanunlar ile sınırlı anlaşılmaması gerekmektedir. Zira tanımda, Anayasa ve kanunlarda be- lirlenmiş olan usullere göre verilmiş bir siyasal karardan bahsedilmektedir. Bu bakımdan normlar hiyerarşisi içinde Cumhurbaşkanı kararnamesi, tüzük veya yönetmeliklerin de siyasi karar olarak kabul edilmesi gerekmektedir. Bkz. Hüse- yin Aydın, “Ceza Hukukunda Kamu Görevlisi Kavramı”, Ankara Barosu Dergisi , Y. 68, Sa. 2010/1, s. 121 (109-128).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1