Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

129 TBB Dergisi 2020 (151) Bilal OSMANOĞLU sından 84 kamu görevlisi saymakta ya da kamu görevlisi gibi 85 ceza- landırmaktadır. Yine kanun koyucu, bazı hallerde ise bu kişileri belli davranışlarda bulunmaları nedeniyle özgü bir suçtan dolayı sorumlu tutmaktadır. Söz gelimi 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanun m. 9/2’e göre, yapı denetim kuruluşunun ortak ve yöneticileri, mimar ve mühendisleri ile laboratuvar görevlileri bu Kanun hükümleri çerçe- vesinde yapmaları gereken denetimi yapmadıkları halde yapmış gibi veya yapmalarına rağmen gerçeğe aykırı olarak belge düzenlemeleri hâlinde Türk Ceza Kanunu’nun resmî belgede sahtecilik suçuna iliş- kin hükümlerine göre cezalandırılacaktır. 86 Bu kişiler, esasen TCK m. 6 kapsamında kamu görevlisi değildir. Ancak ceza siyaseti açısından, bazı faaliyetleri sırasında veya gerçekleştirdikleri bazı davranışlardan dolayı kamu görevlisi olarak kabul edilmezler. Örneğin, 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun m. 7/3: “Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ile özel- leştirme programına alınan kuruluşlarda çalışan personel ve sözleşmeli olarak ça- lıştırılan personel, görevleriyle bağlantılı olarak işledikleri suçlardan dolayı kamu görevlisi sayılırlar”. 84 Bu kişiler görevleriyle bağlantılı bir suç işlediklerinde veya kendilerine karşı bir suç işlendiğinde kamu görevlisi sayılırlar. Örneğin, 5502 sayılı Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu m. 28: “Yönetim Kurulu üyeleri ile Kurum personeli, 5237 sayı- lı Türk Ceza Kanunu’nun uygulanmasında kamu görevlisi sayılır...”; 7201 sayılı Tebligat Kanunu m. 52/1: “Bu Kanun’un tatbikinde vazifeli bulunan memur ve hizmetliler ile mahalle, köy muhtar ve ihtiyar heyeti ve meclisi azaları işledikle- ri suçlar ile kendilerine karşı işlenen suçlardan dolayı, Türk Ceza Kanunu’nun kamu görevlisine ilişkin hükümlerine göre cezalandırılır”. 85 Örneğin, 5237 sayılı TCKm. 94/4: “Bu suçun (işkence) işlenişine iştirak eden diğer kişiler de kamu görevlisi gibi cezalandırılır”; 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu m. 62/3: “Yönetim Kurulu üyeleri ve kooperatif memurları, kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Bunların suç teşkil eden fiil ve hareketle- rinden ve özellikle kooperatifin para ve malları bilanço, tutanak, rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılır”; 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun m. 23: “Özel güvenlik görevlileri, görevleriyle bağlantılı olarak işledikleri suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılır. Özel güvenlik görevlilerine karşı görevleri do- layısıyla suç işleyenler kamu görevlisine karşı suç işlemiş gibi cezalandırılır”. 86 “Dosya kapsamına göre, 4708 sayılı Kanun’un 9. maddesinin yapı denetim şir- ketinin yönetici ve mühendislerinin işledikleri suçlar nedeniyle kamu görevlisi gibi cezalandırılacaklarına dair hükmü karşısında; sanıkların eyleminin 5271 sa- yılı Türk Ceza Kanunu’nun 204/2. maddesinde yazılı ‘memurun resmi belgede sahteciliği’ suçunu oluşturabileceği, bu eylemi yargılama görevinin de 5235 sayılı Kanun’un 12. maddesi gereğince Ağır Ceza Mahkemesine ait olacağı ve delillerin takdiri ile değerlendirilmesinin de üst dereceli mahkeme tarafından yapılması ge- rektiği hususları dikkate alınmaksızın...” 5. CD, E. 2015/6231, K. 2015/13829, T. 08.09.2015. Benzer yönde bkz. 5. CD, E. 2017/4009, K. 2017/3301, T. 11.09.2017; 5. CD, E. 2019/3476, K. 2019/5090, T. 08.05.2019.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1