Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

155 TBB Dergisi 2020 (151) Murat Buğra TAHTALI sonraki kararlarının tamamının internette yayınlandığı, İsveç’te Yük- sek İdare Mahkemesi’nin tüm kararlarının her yıl sonunda toplu hal- de kitap olarak ve internet sitesinde erişime açık olduğu, ancak idari yargıdaki yerel mahkemelerin ve istinaf mahkemelerinin seçilmiş ka- rarlarının isimler gizlenerek erişime açıldığı, Estonya’da da özel bir kı- sıtlama getirilmedikçe sonuçlanmış olan bütün idari yargı kararlarına erişimin mümkün olduğu belirtilmiştir. 38 Anayasa’da yer alan bu ilkeler kapsamında ortaya çıkan güvence- lerin yanında, yine Anayasa’da “Yargı” bölümünde “Anayasa Mah- kemesinin Kararları” başlıklı 152. maddesinin son fıkrasında yer alan “Anayasa Mahkemesi’nin işin esasına girerek verdiği ret kararının Resmî Gazete’de yayımlanmasından sonra on yıl geçmedikçe aynı kanun hükmünün Anayasa’ya aykırılığı iddiasıyla tekrar başvuru- da bulunulamaz” hükmü, 153. maddenin birinci fıkrasında yer alan “Anayasa Mahkemesi’nin kararları kesindir. İptal kararları gerekçesi yazılmadan açıklanamaz” hükmü, aynı maddenin üçüncü fıkrasında yer alan “Kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi veya Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmî Gazete’de yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar. Gereken hallerde Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği ta- rihi ayrıca kararlaştırabilir. Bu tarih, kararın Resmî Gazetede yayım- landığı günden başlayarak bir yılı geçemez” hükmü ile 6216 sayılı “Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 50. maddesinin üçüncü fıkrasındaki “Bölümlerin esas hak- kındaki kararları gerekçeleriyle birlikte ilgililere ve Adalet Bakanlı- ğına tebliğ edilir ve Mahkemenin internet sayfasında yayımlanır. Bu kararlardan hangilerinin Resmî Gazete’de yayımlanacağına ilişkin hususlar İçtüzükte gösterilir” hükümleri birlikte değerlendirildiğin- de, Anayasa Mahkemesi’nin tüm kararlarının herkesin erişimine açık olmasının mevzuat bakımından bir zorunluluk olduğu söylenebilir. 39 yargının sadece seçilmiş bazı kararlarına erişim imkanının bulunduğu bildirilmiş- tir. Bilgi için bkz. Akıncı, 2008, s. 352. 38 Bu bilgiler genel itibariyle idari yargıda verilen kararların erişimine ilişkin olup, diğer ülkelerdeki erişim imkanlarının boyutları ile ilgili ayrıntılı bilgi için bkz. Akıncı, 2008, s. 352, 353. 39 Aynı yöndeki görüş için bkz. Murat Sevinç, “Anayasa Mahkemesi Kararlarının Resmî Gazete’de Yayımı Bağlayıcılığı Arasındaki İlişki”, Ankara Üniversitesi Siya- sal Bilimler Fakültesi Dergisi , Ankara, 2005, C.60, S. 1, s.174.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1