Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
10 Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi: İlk Kararlar - İlk İzlenimler desi örneğinde, madde metninin “ vatandaşlık, kanunun gösterdiği şartlarla kazanılır ve ancak kanunda belirtilen hallerde kaybedilir ” hükmüne göre va- tandaşlık ile ilgili her konunun değil sadece vatandaşlığın kaybedilmesi hallerinin münhasır kanun alanı oluşturduğunu söylemektedir. 15 Doktrinde, incelenen kararlar öncesinde de bu itirazlara cevap ve- ren ve münhasır kanun alanının bulunduğunu savunanlar olmuştur. Örneğin Atar, “ Anayasa’nın herhangi bir maddesinde kanunla düzenlenece- ği öngörülmüş konularda Meclis henüz bir kanuni düzenleme yapmamış olsa bile, bu konularda Cumhurbaşkanlığı kararnamesi çıkarılamaz. Keza kanun çıkarılmış olmakla birlikte Anayasa’da belirtilen hususlarda eksik düzenleme olsa bile bu hususlarda tamamlayıcı kararname çıkarılamaz ” demektedir. 16 Yıldırım, Anayasa’da kanunla kurulması öngörülen idari birimlerin doğrudan Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle kurulmasının mümkün olmadığını belirtmekte; 17 Ulusoy ise “ Anayasa’da kanunla düzenlenmesi öngörülen konularda ilk elden düzenleme olmayaca( ğını ) ”; 18 “ Anayasa’nın bu m.104/17-3 hükmündeki “münhasıran” ifadesinin “özel ve somut olarak” şeklinde anlaşılması ve yorumlanması(nın) daha doğru ve Anayasa’nın ge- nel sistematiğine daha uygun bir yaklaşım ” 19 olacağını savunmaktadır. 20 Gerçekten de Anayasa’nın 7. maddesinde düzenlenmiş olan yasama yetkisinin genelliği ilkesi çerçevesinde TBMM, Anayasa’ya aykırı ol- mamak şartıyla akla gelebilecek her türlü konuda kanun yapmaya za- ten yetkiliyken, Anayasa’nın bazı maddelerinde “kanunla düzenlenir” şeklinde bir ifadenin bulunması, bu konunun kanun dışı düzenleyici işlemlere yasaklandığı şekilde anlaşılmalıdır. 21 İncelenen kararların ortak 11. paragrafında, Anayasa Mahkemesi’nin yerleşik içtihadında, anayasa koyucunun kanunla 15 Gözler, (İdare), C.I, s. 1317. 16 Atar, age., s.248. 17 Yıldırım, age., s.296. 18 Ulusoy, age, s. 293. 19 Ulusoy, age, s.296. 20 Aynı yönde: Oğuz Sancakdar, Eser Us, Mine Turhan Kasapoğlu, Lale Burcu Önüt, Serkan Sehan, İdare Hukuku Teorik Çalışma Kitabı, 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019, s.81: “Münhasıran kanunla düzenlenmesi gereken konuların neler olduğunun belirlenmesi için AY’da “münhasıran, ancak, sadece” gibi kelimelerle kanunla düzenleme zorunluluğuna vurgu yapılmasına gerek yoktur. AY’da ka- nunla düzenlenmesi gerektiği belirtilen konuların mutlaka kanunla düzenlenmesi zorunludur”. 21 Sevgili Gençay, age., s.10.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1