Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

170 Yüksek Yargı Organlarının Kararlarına Uygulanan Kısmi Erişim Engelinin İdare Hukuku ... açılmaması, yüksek mahkemelerin takdir yetkisindedir ve tüm karar- ların herkesin erişimine açılması yönündeki talebin reddi idari işleve sahip olup, yargı makamları tarafından verilmiş olsa da idari işlem niteliğinde bir işlemdir ve bu ret kararına idari yargı yolu açıktır. Me- tin içinde Danıştay 10. Dairesi’nin verdiği kararda ayrıntılarıyla ince- lendiği üzere, bu yönde bir talep; tamamen idarenin (yüksek mahke- me başkanlığının) takdir yetkisinde değerlendirilse de takdir yetkisi sınırsız olmayıp, böyle bir ret kararı, idari işlemin sebep, konu ve amaç unsurları bakımından hukuka aykırı olacaktır. Sorunun ortadan kaldırılması için, kısa vadede en etkili çözümün, mevzuatta gerekli düzenlemelerin yapılarak tıpkı içtihatların değiş- tirilmesi ve birleştirilmesi ve Yargıtay’ın icra iflas kararlarına ilişkin kararlarının ve kanun yararına temyiz kararlarının Resmi Gazete’de yayım zorunluluğunda olduğu gibi, bu kapsamın dışında kalan diğer kararların da yüksek mahkemelerin resmi internet sitelerinde yayım- lanma zorunluluğunun getirilmesi ve bu durumun takdir yetkisi kap- samından çıkartılıp bağlı yetki haline getirilmesi olduğu düşünülmek- tedir. Yine çözüm önerilerinden bir diğeri tüm yüksek mahkeme karar- larının ve kanun yoluna gitmeden kesinleşen (konusu 5000 TL altında olan uyuşmazlıklar hakkında verilen) vergi ve idare mahkemesi karar- larının her yüksek mahkemenin veya ilgili mahkemelerin kendi resmi internet sitesinde kararlar yayınlanırken, iki kollu bir sistem kullanıl- ması olacaktır. Şöyle ki kanuni düzenleme veya idari bir kararla belli bir milat belirlenip, o tarihten öncekiler şu andaki gibi tek tek tarafların kişisel bilgileri ayıklanarak yüksek mahkemelerin internet sitelerinde yayın- lanır. Bu kararların yayınlanması ek personel ihtiyacını da zorunlu kıl- mayacaktır. Mevcut görevdeki personellerden bir kısmı idari kararla bu iş için görevlendirilerek tarama ve sisteme yükleme böylece ger- çekleştirilebilir. Belirlenen tarihten sonrası için de Anayasa Mahkemesi’nin birey- sel başvuru yolunda kullandığı sistemin kullanılmasının en uygun ve akılcı yöntem olacağı düşünülmektedir. Başka bir ifadeyle yüksek mahkemeler ve idare ve vergi mahkemelerinin (doğrudan kesinleşme sınırına giren davalarda) resmi internet sitelerine koyduğu ilanlarda

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1