Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı
11 TBB Dergisi 2020 (151) Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY düzenlenmesini öngördüğü konuların münhasıran kanunla düzen- lenecek alan kapsamında görülmesi gerektiği belirtilerek, “ buna göre Anayasa’da kanunla düzenleneceği belirtilen alanlarda Cumhurbaşkanı’nın CBK çıkarma yetkisi ”nin bulunmadığı sonucuna varılmıştır. Bu şekilde kanunun mahfuz alanının, yani CBK’ya yasaklanmış, sadece kanunla düzenlenmesi gereken bir alanın varlığı açıkça kabul edilmiştir. Ka- nunun mahfuz alanının bulunduğu tespiti birinci kararın (K.2020/4) 23. paragrafında da yinelenmiştir. Anayasa Mahkemesi’ne göre, Anayasa’da kanunla düzenleneceği belirtilmiş olan konular kanun alanı olarak özgülenmiştir ve bu alanlarda CBK çıkarılamayacaktır. 22 2- Kuralın somut olaya uygulanmasında bulanıklık Kararlarda, Anayasa’nın 123. maddesinde düzenlenmiş olan ka- nuni idare ilkesi ile 128. maddede düzenlenmiş kamu görevlilerine ilişkin genel ilkeler özelinde değerlendirmeler yapılmıştır. a- Teşkilatlanma Yetkisine İlişkin İnceleme (AY. m. 123) Bilindiği üzere Anayasa’da teşkilatlanmaya ilişkin birden fazla madde bulunmaktadır. Genel kural 123. madde ile konulmuş olsa da bakanlıkların ve kamu tüzel kişiliklerinin kuruluşu ayrı olarak düzen- lenmiştir. İncelenen ikinci kararda (K.2020/5), “(...) Anayasa bir konu- nun kanunla düzenleneceğini öngörmüşse bu konuda CBK çıkarılamaz. Bu- nunla birlikte Anayasa’da CBK’larla düzenleneceği özel olarak öngörülen konulara ilişkin Anayasa hükümlerinin açıkça izin verdiği hususlarda 22 CBKların mahfuz alanlarının bulunup bulunmadığı konusu ise kararlarda tar- tışılmamıştır. Bu konuda kararların ortak 8.paragrafında, Anayasa’da Cumhur- başkanına verilmiş olan CBK çıkarma yetkisinin sınırsız olmadığı, “kanunlardan farklı olarak Anayasa’da CBK’yla düzenlenecek konular(ın) sınırlandırıl(dığı)” belirtilmiştir (n° 8). Bu paragrafta “kanunlardan farklı olarak” belirlemesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Kanunların CBK’lardan farkı, genel düzenle- me yetkisini ifade etmesi ve her konuda çıkarılabilecek olmasıdır. Gerçekten de Anayasa’nın “yasama yetkisinin genelliği”ni düzenleyen 7. maddesinde bir deği- şiklik yapılmadığından yasama yetkisi genel olma özelliğini korumaktadır (Bkz: Artuk Ardıçoğlu, age., s.44; Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, 6. Baskı, Ankara, 2018, s.75.). Yani her konuda kanun çıkarılabilecektir. Oysa CBK ancak Anayasa’da yetkilendirildiği konularda çıkarılabilir. O halde, kararda açık- ça söylenmemiş olsa da, Mahkemenin alıntılanan ifadesinden, CBK’ların mahfuz alanının yani CBK’ya özgülenerek kanuna yasaklanmış bir alanın bulunmadığı; kanunların, Anayasa’da CBK ile düzenleneceği belirtilen alanlarda dahi çıkarıla- bileceği sonucuna varılabilir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1