Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

14 Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Yargısal Denetimi: İlk Kararlar - İlk İzlenimler Aynı durum incelenen üçüncü kararda (K.2020/6) da söz konu- sudur. Anayasa Mahkemesi, Yüksek İstişare Kurulunun, tüzel kişiliği bulunmayan, istişari nitelikte bir birim olarak düzenlendiğini tespit et- miştir. 25 Yüksek İstişare Kurulu, Cumhurbaşkanlığına bağlı tüzel kişi- liği olmayan bir birimdir. Yani, bu kurulun düzenlenmesi, Anayasada CBK’yla teşkilatlanmaya ilişkin özel yetki veren maddelerin alanına girmemektedir. 2017 Anayasa değişiklikleri sonrası Anayasa’da Cum- hurbaşkanlığı teşkilatının CBK ile düzenleneceğine dair bir hüküm bulunmamaktadır. 26 Bu durumda Cumhurbaşkanının CBK ile Yüksek İstişare Kurulunun kurulması yönünde düzenleme yapması mümkün görünmemektedir. Ancak davada bu yönde bir iddia ve talep bulun- mamaktadır. Yüksek Mahkeme de kararında, bu konuda bir değerlen- dirme yapmamıştır. Kısaca, Yüksek Askeri Şuranın da Yüksek İştaişare Kurulunun da kuruluşu dava konusu edilmemiş, Şuranın sekretarya hizmetleri ile Yüksek istişare kurulu üyelerine ilişkin hükümler ise teşkilatlanmaya dair bulunmayarak, yürütmeye ilişkin olduklarından bahisle CBK’nın konu bakımından yetki alanı içinde kabul edilmişlerdir. b- Kamu Görevlilerine İlişkin İnceleme (m. 128) İncelenen birinci kararda (K.2020/4) bu konuda değerlendirme yapılması gerekmemiştir. Ancak ikinci (K.2020/5) ve üçüncü karar- larda (K.2020/6) Anayasanın 128. maddesi ile bağlantılı olarak m. 104/17’nin üçüncü cümlesine aykırılık olup olmadığını incelemiştir. Anayasa’nın 128. maddesi şu şekildedir : 25 Kararın 18. paragrafı şu şekildedir: “Söz konusu fıkranın üçüncü cümlesi uyarınca CBK’lar bakımından aranan bir diğer husus, CBK kuralının Anayasa’da münha- sıran kanunla düzenlenmesi gereken konulara ilişkin olmaması gereğidir. Kurul; tüzel kişiliği bulunmayan, istişari nitelik taşıyan bir birim olarak düzenlenmiştir”. 26 Kemal Gözler bu konuda şöyle demektedir: “Anayasa Değişikliği Kanununun Cumhurbaşkanlığı teşkilatının Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle düzenlenece- ğini hükme bağlamaması ... hayret vericidir. Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle düzenlenmesi gereken birinci konu hiç şüphesiz Cumhurbaşkanlığı teşkilatıdır. Nitekim 9 Temmuz 2018 öncesi sistemde dahi yürütme organına asli bir düzenle- me yetkisi verilmezken, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliğinin Cumhurbaşkan- lığı kararnamesiyle düzenleneceği hükme bağlanmıştı. (...) Bu husus, söz konusu Anayasa Değişikliği Kanununu hazırlayanların ya unutkanlığı ya da ehliyetsizli- ğinin bir sonucudur”. Gözler, (İdare), C.I, s.1325.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1