Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

15 TBB Dergisi 2020 (151) Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY “ Devletin, kamu iktisadi teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişilerinin ge- nel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü oldukları kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevler, memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülür. Memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işleri kanunla düzenlenir. (Ek cümle: 7/5/2010- 5982/12 md.) Ancak, malî ve sosyal haklara ilişkin toplu sözleşme hükümleri saklıdır. Üst kademe yöneticilerinin yetiştirilme usul ve esasları, kanunla özel olarak düzenlenir”. Anayasa, Bakanlıkların merkez ve taşra teşkilatının kuruluşu ile ilgili olarak CBK çıkarılabileceğini düzenlemiştir. Dava konusu kural, Sağlık Bakanlığı’nın, taşra teşkilatında, bünyesinde birden fazla hasta- ne bulunan bir yerleşkede, bir koordinatör başhekimin görevlendirile- bileceğine yöneliktir. Ancak Anayasa’nın 128. maddesine göre kamu görevlilerinin niteliklerine, atanmalarına, görev ve yetkilerine ilişkin hususların kanunla düzenlenmesi gerekmektedir. Anayasa Mahke- mesi, bu düzenlemenin AY m.128 kapsamında olmadığı ve yapılan düzenlemenin taşra teşkilatı kurma yetkisi dahilinde olduğu kanısın- dadır. Ancak dava konusu kuralla başlı başına yeni bir pozisyon ya- ratıldığı da bir gerçektir. Kararda ayrıca, “ Sağlık Bakanlığı bünyesinde bir taşra teşkilatı kurulmasına izin verilmekte, bunun doğal sonucu olarak da bir koordinatör başhekim görevlendirilebilmesine imkân tanınmaktadır. Bu yönüyle kuralların koordinatör başhekimin görevlendirilmesinin usul ve esaslarını düzenleyen bir yönü de bulunmamaktadır. Dolayısıyla kurallar Anayasa’nın 128. maddesi anlamında memurların ve kamu görevlilerinin atanmasına ilişkin bir husus öngörmemektedir ” denilmektedir (n°33). O halde, yani kararda koordinatör başhekimin görevlendirilmesinin usul ve esaslarına ilişkin bir düzenleme bulunmadığı tespit edildiğine göre, CBK ile kurulan koordinatör başhekimlik ve buna bağlı başhekimlik- ler ve müdürlüklere atama yapılabilmesi için öncelikle kanun koyucu- nun, bu unvanları taşıyabilecek kamu görevlilerinin niteliklerini, nasıl atanacaklarını, görev ve yetkilerini düzenlemesi gerekmektedir. Üçüncü kararda (K.2020/6) Mahkeme, Yüksek İstişare Ku- rulu üyelerinin, Anayasa’nın 128. maddesinde geçen “ diğer kamu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1