Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

283 TBB Dergisi 2020 (151) Ferhat CANBOLAT / Günhan GÖNÜL KOŞAR Mahkeme’nin bu kararda yapmış olduğu teorik tartışmaları ve ge- tirmiş olduğu genel ilkeleri benimsemekle birlikte somut olaya uygu- lamasında isabetsizlikler bulunduğu kanaatindeyiz. Öncelikle, Mahkeme’nin Prenses Caroline’i herhangi bir resmi gö- rev icra etmeyip sadece bir kraliyet üyesi olması sebebiyle kamunun ilgisine konu bir kişi şeklinde tanımlaması ve bu tanımlama ışığında kendisini sıradan vatandaş şeklindeki nitelendirmesine katılma olana- ğı bulunmamaktadır. 92 Bir kimsenin kamuya mal olup olmaması sa- dece politikacılara indirgenemez. Bir kimse siyasetçi, sporcu, ressam, kraliyet ailesi üyesi, oyuncu, televizyon yıldızı gibi farklı sebeplerle kamuya mal olmuş kişi olarak nitelendirilebilir. Avrupa Konseyi Par- lamenter Meclisi’nin “Özel Yaşam Hakkı”na ilişkin 1165 (1998) sayılı kararında kamuya mal olmuş kişi, politika, ekonomi, sanat, sosyal ya- şam veya başka herhangi bir alanda kamusal yaşamda rol oynayan kişi şeklinde tanımlanmaktadır. 93 Bizce de kamuya mal olmuş kişi ta- nımının bu perspektifte geniş bir şekilde yapılarak kamu yaşamında yukarıdaki alanların yanı sıra sağlık, eğitim, kültür, eğlence gibi alan- larda rol oynayan kimse şeklinde belirlenmesi gerekmektedir. 94 Mahkeme’nin getirmiş olduğu kamu yararının bulunduğu tar- tışmaya katkı ölçütünün çatışan menfaatler arasında adil bir denge kurmak için isabetli olduğu kanaatindeyiz. Buna karşın fotoğrafların başvurucunun münhasıran özel yaşamına ilişkin detaylar içermesi ve fotoğrafların çekildiği sırada başvuru sahibinin resmi bir görevi icra etmiyor olması nedeniyle kamu yararının bulunduğu tartışmaya kat- kı ölçütünün sağlanmadığı şeklindeki tespitine katılmıyoruz. Her ne 92 Aynı yönde bkz. Saxer, s. 20. 93 von Hannover v. Almanya (no. 40660/08 ve 60641/08) sayılı karar. İlgili ka- rar için bkz. http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en. asp?fileid=16641&lang%20=en Erişim tarihi: 30.12.2019. 94 Kamuya mal olmuş kişi tanımında akla ilk gelen tanım kamunun dikkatini çeken kişi olabilir. Ancak biz bu tanıma fazla geniş olduğu gerekçesiyle katılmıyoruz. Zira son teknolojik gelişmeler ve sosyal ağlarda yapılan paylaşımlarla beraber görülmüştür ki herkesin resmi, sesi, görüntü kaydı vb. eğlence, eleştiri, uyarı ve benzeri sebeplerle kamunun dikkatini çekebilir. Bunlar bir kimsenin sıradan va- tandaş olmaktan çıkıp kamuya mal olmuş kişi olarak nitelendirilmesi için yeter- li olmadığından kamuya mal olmuş kişinin kamunun dikkatini çeken kişi gibi sübjektif temelli bir ölçütten ziyade kamusal yaşamda rol oynama şeklinde daha objektif temelli bir ölçüt ile belirlenmesi gerektiği kanaatindeyiz. “Kamuya mal olmuş kişi” kavramının bir ölçüt olarak İsviçre hukukundaki yeri ve bu ölçütten ne anlaşılması gerektiğine ilişkin olarak bkz. Zulauf/Sieber, s. 111 vd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1