Türkiye Barolar Birliği Dergisi 151.Sayı

23 TBB Dergisi 2020 (151) Fatma Didem SEVGİLİ GENÇAY Üstelik “belirlenir” derken, Cumhurbaşkanı tarafından ödeme- lerle ilgili kuralların mı belirleneceği, yoksa her üyeye yapılacak her ödemenin Cumhurbaşkanınca ayrı ayrı mı takdir edileceği de anlaşıl- mamaktadır. Her iki durum da belirlilik ilkesine aykırıdır, demokratik bir hukuk devletinde olmaması gerekendir. Onur Karahanoğulları kural koyma yetkisinin devri ile ilgili ola- rak şöyle söylemektedir: “ Yasanın belli bir idareyi düzenleme yapma konu- sunda yetkilendirmesi durumunda idare bu yetkisini bir başka idareye devre- demez. Bunun yapılabilmesi için yasanın devir konusunda açık yetki vermesi gerekir. Ayrıca, yasada kural koyucu işlemin türü de belirlenmişse, bu tür dışında bir tür kullanılamaz ”. 42 CBK’lar da nihayetinde idari işlemler ol- duklarına göre bu yorum CBK’lara yansıtılabilir. CBK’lar yetkilerini Anayasa’dan almaktadır. O halde, Anayasa açıkça izin vermediği sü- rece kural koyma yetkilerini başka bir mercie devredemeyeceklerdir. Cumhurbaşkanı tarafından tesis edilecek CBK dışı bir düzenleyici iş- lemle de Anayasa’nın CBK için öngördüğü yetki alanında kullanıla- maz. Çünkü Anayasa, Cumhurbaşkanına, söz konusu düzenlemeyi CBK ile yapma yetkisini vermiştir. Bu yetki, bu tür yani CBK dışında kullanılamaz. Bu nedenlerle dava konusu kural açıkça yetki yönünden sakatlık yaratmaktadır. B- Karar Gerekçesinde Yer Verilmeyen Tartışma Konuları Üçüncü kararın (K.2020/6) karşı oylarında mülkiyet hakkı 43 ve özellikle bütçe hakkına 44 ilişkin değerlendirmeler yapılmış olma- 42 Karahanoğulları, (işlem), s.370. 43 Bkz. Zühtü Arslan, Recep Kömürcü, Yusuf Şevki Hakyemez, Engin Yıldırım’ın karşı oy yazıları. 44 Bütçe hakkına ilişkin değerlendirmeler özellikle önemlidir. Çünkü diğer karşı oy- lar, kurul üyelerinin mülkiyet hakkına odaklanmıştır. Oysa problem sadece müs- takbel kurul üyelerini değil, tüm vatandaşları ilgilendirmektedir. Bkz. Emin Kuz: “...bu husus sadece anılan görevlere atanacak kişiler açısından değil, bütçe hakkı ile ilgisi itibariyle, genel olarak bütün vatandaşlar açısından da önemli bir güven- ce oluşturmaktadır (...)Yasama organının, halk adına kamu gelirlerini toplama ve yine halk adına bu gelirleri harcama konusunda yürütme organına sınırları belir- leyerek yetki vermesi ve sonuçları denetlemesi anlamına gelen bütçe hakkı, vergi ve benzeri gelirlerle kamu harcamalarının çeşit ve miktarını belirleme, onaylama ve harcamaların sonuçlarını denetleme hakkıdır ve bu hak, kuvvetler ayrılığı esa- sına dayanan bütün demokratik ülkelerde halk tarafından seçilen yasama orga- nına aittir. Kuşkusuz bu, sadece bütçenin ve bütçeye ilişkin kesin hesabın değil, kamu harcamalarında büyük paylardan birini oluşturan kamu görevlilerinin ay-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1